Legemiddelkomiteen v. 2.5

Hensikt og omfang

Beskrive mandat for legemiddelkomiteen i foretaket.  Komiteen består av fagpersoner som skal samarbeide kontinuerlig med  kvalitetsforbedring  innenfor området.

Mandat

Legemiddelkomiteen er:

         fra fagdirektør delegert oppgaven som faglig utøvende organ i legemiddelsaker

         skal fremme rasjonell, faglig riktig, sikker og kostnadseffektiv legemiddelbruk

         understøtte effektiv legemiddelforsyning og forsvarlig legemiddelberedskap

         har beslutningsmyndighet i forbindelse med utvelgelsen av legemidler med innkjøpsavtaler (LIS-avtaler)

Fremgangsmåte

Oppgaver og arbeidsområder for legemiddelkomiteen

1.       Sikre et solid kunnskapsgrunnlag for rådgivning, anbefalinger og beslutninger i legemiddelspørsmål. Legemiddelkomiteen holder seg orientert om evalueringer, råd og anbefalinger innen legemiddelområdet på regionalt og nasjonalt nivå.

2.       Medvirke til rasjonell og sikker bruk av legemidler ved å:

         Støtte etablering og implementering av beslutningsstøttesystemer for legemiddelbehandling og bidra til kunnskap, kurs- og kompetansetiltak om legemiddelbruk og legemiddelhåndtering i helseforetaket

         Etablere, samt bidra til å implementere og evaluere, retningslinjer/prosedyrer for legemiddelbehandling i samsvar med regionale og nasjonale anbefalinger og retningslinjer

         Bidra til etterlevelse av rutiner knyttet til samstemming av legemiddellister når pasienter innlegges og utskrives fra helseforetaket

         Bidra til kvalitetssikring og videreutvikling av ordinerings- og dokumentasjonssystemer for legemiddelbruk

         Bidra til etablering av systemer og prosedyrer som sikter mot å forebygge bivirkninger, uheldige interaksjoner og feilmedisinering

         Holde seg oppdatert om legemiddelrelaterte avviksmeldinger, bidra til adekvat oppfølging av disse, og være informert om aktuelle revisjoner innen legemiddelhåndtering

3.       Medvirke til kostnadseffektiv og miljøvennlig bruk av legemidler ved å:

         Sikre gode prosedyrer for valg, innkjøp og bruk av legemidler med sikte på å redusere kostnadene og den negative påvirkningen på ytre miljø, uten å svekke en kvalitetssikret og effektiv pasientbehandling

         Bidra til overvåking av legemiddelinnkjøp og legemiddelbruk bl.a. ved videreutvikling og anvendelse av legemiddelstatistikk og oppfølging i samarbeid med Sykehusapoteket og de kliniske miljøer

         Bidra til effektiv legemiddelforsyning og lagerhold av legemidler i samarbeid med Sykehusapoteket

4.       Medvirke til sikker legemiddelforsyning ved å:

         Ha en sentral rolle i spørsmål knyttet til leveringssikkerhet og leveringssvikt av legemidler, i samarbeid med Sykehusapoteket

         Sørge for at legemidler er en del av sykehusets beredskapsplan

         Ha et hovedansvar for å definere utvalget av legemidler på antidotlager

         Bidra i regionens forsyningsberedskap koordinert med nasjonale tiltak og planer for legemiddelberedskap

5.       Bidra til regionalt samarbeid på legemiddelområdet mellom helseforetakene i Helse Midt-Norge.

6.       Bidra i utviklingen av avtaler mellom Helse Møre og Romsdal HF og Sykehusapoteket, gjennom deltakelse i avtaleforhandlinger, oppfølging og evaluering av inngåtte avtaler.

Organisering av legemiddelkomiteen

Komiteen skal bestå av 9 medlemmer. Disse skal oppnevnes av fagdirektør for en periode på 2 år. Klinisk farmasøyt ansatt i foretaket innehar lederfunksjon, mens representant fra fagavdelinga innehar sekretariatet. Leder og sekretær er ansvarlige for drift av komiteen. Komiteen skal ha møter regelmessig, minst fire ganger per år.

Komiteen skal foruten leder og sekretær bestå av:

2 overleger fra klinikker i foretaket

1 LIS kontakt HMR

2 sykepleiere fra klinikker i foretaket

Smittevernoverlege

Medisinsk fagsjef

Komiteen utarbeider en plan for prioriterte oppgaver ved årets start og en årsrapport ved årets slutt som oversendes fagdirektør og kvalitet og pasientsikkerhetsutvalg (KPU). Handlingsplan oppdateres på hvert møte.  Fagdirektør får referat med informasjon og tilbakemelding på saker som blir behandlet. Referat, handlingsplan og årsrapport er tilgjengelig på intranettet under råd og utval > legemiddelkomiteen.

Melding om saker til legemiddelkomiteen

Saker til legemiddelkomiteen følger linje  avdeling/klinikk og behandles der før de sendes videre til LMK. Det kan være saker innen legemiddelhåndtering eller LIS- anbud som ikke kan svares ut på klinikknivå  eller fra sykehusapoteket.  

Saker skal meldes elektronisk via e-post til « Legemiddelkomiteen» se  intranett http://virksomhetsportal.helsemn.no/omrader/hmr/omoss/utval/lmk