Utdeling av legemidler til ansatte eller pårørende
v. 4.0
Omfang og hensikt
Virksomhetens legemiddellager (medisinrom/skap) inneholder legemidler kun til behandling av pasienter. Ansatte og pårørende kommer ikke inn under denne kategorien.
Sikre at utdeling av legemidler til ansatte og pårørende skjer unntaksvis i svært begrenset omfang, og at der er enhetlig praksis for utdeling av legemidler til disse.
Ansvar
Lege skal vurdere behovet for utlevering av reseptbelagte legemidler til ansatte og pårørende. Ved godkjenning tar lege i prinsippet på seg et behandlingsansvar.
Helsepersonell som har fått tildelt oppgave med å istandgjøre legemidler skal stå for utdelingen.
Fremgangsmåte
Utdeling av reseptfrie legemiddel (paracetamol, ibuprofen m.m.) til ansatte eller pårørende kan unntaksvis gjøres dersom de ikke får tak i dette på annen måte (kiosk/apotek). Legemiddel for slik bruk bestilles fra apoteket. Oppbevares adskilt fra andre legemiddel på låst legemiddelager.
Utdeling av andre legemidler til ansatte eller pårørende
- Hvis ansatte/pårørende ønsker eller trenger legemiddel som vedkommende står på fra før, skal lege på avdelingen kontaktes og gi samtykke til at legemidler utleveres
- Det er et krav at ansatte/pårørende selv kjenner sitt eget legemiddel/ sine egne legemidler så godt at han/hun uten å tvile kan redegjøre for spesifikt preparat og spesifikk dosering
- Hvis ansatte/pårørende ønsker eller trenger legemiddel, skal lege på avdelingen kontaktes og gi samtykke til at legemidler utleveres
- Hvis legen bestemmer at uttak skal skje, skal dette dokumenteres av legen. Har den ansatte/pårørende journal i foretaket, skal det gjøres der, evt. må legen opprette journal. Dersom legen ønsker det kan det bes om samtykke til oppslag i reseptformidler eller kjernejournal
|
Referanser
Lov om helsepersonell §4
Relatert
Legemiddelhandtering - ansvar og leiing
Forfatter: |
Ingebjørg Ellingvåg Knutsen (Kvalitetsrådgiver)
Sara Marie Volstad (Legemiddelrådgiver)
|
Godkjent av: |
Mariann Hagerup Gammelsæther (Medisinsk fagsjef)
|
Dokumentadministrator: |
Caroline Austdal (Rådgiver) |
Dokument-ID: |
15691 |
Gyldig fra: |
31.10.2022 |
Revisjonsfrist: |
30.10.2024 |