Tittel
Avfallshåndtering i HMR – sentral opplæringsplan
Alle ansatte skal ha kunnskap om hvordan avfallet skal sorteres, pakkes og merkes.
Ansatte skal forstå hvorfor avfallet skal sorteres
Gode rutiner og retningslinjer for håndtering av avfall skal bidra til å redusere foretakets miljøavtrykk.
Restavfallet er mest kostbart å levere. God kildesortering bidrar til reduserte kostnader. Ved å gjenvinne avfall kan HMR oppnå en bedre sirkulær økonomi, og en fremtid der miljøet blir ivaretatt på en bedre måte enn i dag.
Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (avfallsforskriften)
Andre relevante lover og forskrifter er:
Vesentlige miljøaspekt i Helse Møre og Romsdal EQS 21757
Ansvar (funksjon/ avdeling) |
Oppgaver |
Klinikksjef - Klinikk for drift og eigedom |
Overordna ansvar for godkjenning av opplæringsplanen |
Rådgiver for avfallshåndtering i Avdeling for eigedomsdrift |
Faglig ansvar for opplæringsplanen når det gjeld innhold og evaluering. Ansvar for kontinuerlig vurdering av om innholdet i læringsløpet svarer ut læringsmåla. Legge til rette for/ bidra med opplæringstiltak(e-læring, klasseroms kurs og liknende) |
Seksjonsledere |
Ansvar for tildeling av arbeidsoppgaver, roller, funksjoner |
Tildele individuell kompetanseplan i Kompetanseportalen, ref. Sentrale krav i Kompetanseportalen |
|
Legge til rette for gjennomføring av opplæringen |
|
Dokumentere opplæring ved å godkjenne gjennomført individuell kompetanseplan i kompetanseportalen |
|
Den enkelte tilsette helsepersonell(Lov om helsepersonell) |
Gjennomføre og dokumentere pålagt opplæring i Kompetanseportalen/Læringsportalen |
Forklaring av tabell under:
• Deltema er kapittel i Kompetanseportalen
• Læringsmål med namn på krav er namnet på krav og beskriving av kompetansekrav. Beskriv hovudmål og delmål – inkludert kunnskap, haldning, ferdigheit
• Målgruppe er kven kravet gjelder for
• Læringsaktiviteter er krav i kompetanseportalen:
o Relevant dokumentasjon, prosedyrer, ressurssider på internett eller annet
o Kurs som e-læring, videoer eller klasseromskurs tilgjengelig i f.eks. Læringsportalen
o Legg inn instruktør/supervisør dersom det er krav som skal signeres av andre for å få dokumentert gjennomført opplæring
• Gyldighet viser antall dager kompetansekravet innfris for (telles ned i Kompetanseportalen til kravet må gjennomføres på nytt og om det skal gjennomføres flere ganger).
Tema |
Læringsmål(kvifor) med namn på krav |
Målgruppe(kven) |
Læringsaktivitetar(kva) |
Gyldighet |
Avfallshåndtering. |
Sikre at alle ansatte kjenner sine oppgaver og ansvar knyttet til avfallshåndtering |
Alle ansatte |
Overordnet prosedyre for HMR - EQS ID 26618 |
|
Kildesortering
|
Ansatte skal få kunnskap om hvordan avfallet skal sorteres. Bidra til økt kildesortering |
Alle ansatte |
Overordnet Sorteringsveileder - EQS ID 39708 |
|
Sortering og håndtering av risikoavfall |
Sikre korrekt behandling av smittefarlig avfall, patologisk avfall og legemiddelrester for å unngå smittefare og stikkuhell i all håndtering fra pasient og helt frem til forbrenning |
Alle ansatte som håndterer smittefarlig avfall, patologisk avfall og legemiddelrester |
Plakat for sortering Smittefarlig-, patologisk avfall og legemiddel-rester – EQS ID 62444 |
|
Håndtering av farlig avfall |
Sikre at farlig avfall identifiseres, sorteres, pakkes og merkes korrekt. |
Alle ansatte som håndterer farlig avfall |
Prosedyre for farlig avfall - EQS ID 38649 |
|
Destruksjon/makulering av konfidensielle opplysninger. |
Sikre korrekt destruksjon/makulering av konfidensielle opplysninger. |
Alle ansatte |
Prosedyre for håndtering av konfidensielle papir /materiell EQS ID 62510 |
|
Sortering av plast |
Prosedyren skal sikre korrekt sortering og håndtering av de ulike plasttypene |
Alle ansatte |
Prosedyre for avfallshåndtering plast - EQS ID 63080 |
|
Håndtering av matavfall |
Sikre at matavfall som produseres i HMR blir håndtert på en slik måte at hensynet til miljø og samfunnsøkonomi er best mulig ivaretatt. |
Alle ansatte |
Prosedyre for avfallshåndtering matavfall - EQS ID 62969 |
|