Hensikt og omfang
Prosedyren skal sikre at leger innfrir helseforetakets krav til kompetanse (kunnskap og ferdigheter) før tildeling av oppgaver innen legemiddelhåndtering.
Seksjonsleder skal før tildeling foreta en individuell vurdering av den enkeltes formelle og reelle kompetanse. Formell kompetanse vurderes med utgangspunkt i den enkeltes grunn- og videreutdanning, mens reell kompetanse vurderes med utgangspunkt i den enkeltes erfaring, opplæring og ferdigheter. Den enkeltes signering for gjennomført opplæringsplanplan og signering fra instruktør/supervisør for gjennomført opplæring og ferdighetskrav i Kompetanseportalen benyttes i seksjonsleders vurdering.
Ifølge IS-7/2015 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp kapittel 4.4.4 og 4.4.5 forventes det at helsepersonell som har fått tildelt oppgaver innen legemiddelhåndteringsprosessen har faglig kompetanse og erfaring på følgende områder:
· Legemidlenes virkning og virkemåte
· Holdbarhet og oppbevaring
· Ulike legemiddelformer
· Byttbare legemidler
· Interaksjoner
· Bivirkninger
· Legemiddelregning
· Kunnskap om dosering
· Aseptisk arbeidsteknikk ved tilsetninger (basale smittevernsrutiner er en del av Smittevern – Regionalt opplæringsprogram i smittevern, se Regionalt opplæringsprogram i smittevern (ROPS) (Ikke tilgjengelig)
· Dokumentasjon
· Avvikshåndtering (avvikshåndtering er en del av EQS - sentral opplæringsplan, se EQS kvalitetssystem - Overordna opplæringsplan
Når seksjonsleder
godkjenner gjennomført opplæringsplan blir lege tildelt oppgaver innen tema og
læringsmål i denne opplæringsplanen. Vær
oppmerksom på at det for oppgaver som krever spesielle hensyn eller for
oppgaver som har en identifisert risiko for feil kreves seksjonsspesifikke
kompetansekrav. Både seksjonsleder og lege har et ansvar for tilstrekkelig opplæring
og kompetanse (kunnskap og ferdighet) før tildelingen av oppgaver.
Seksjonoverlege/seksjonsleder: Opplæringsplanen kan brukes i sin helhet som oppsatt i tabell under når planen tas i bruk i kompetanseportalen. For noen seksjoner vil ikke alle kravene være like relevante hvis en skulle brukt planen i sin helhet. De kravene som er merket i tabellen med blått er obligatorisk for alle leger som håndterer legemidler. De seksjoner som vurderer enkelte krav som ikke relevant i den helhetlige kompetanse-/opplæringsplanen, kan velge å lage egne kompetanseplaner i kompetanseportalen: utarbeid en egen kompetanseplan med de obligatoriske kravene, samt krav fra tabellen som anses relevant i egen seksjon.
Leger som får tildelt oppgaver innen legemiddelhåndtering har ansvar for å utføre legemiddelhåndtering faglig forsvarlig og i henhold til prosedyrer på nivå-1 og nivå-2. Det innebærer blant annet:
· Innrette seg etter faglige kvalifikasjoner som innebærer at den enkelte er ansvarlig for å melde fra om manglende kompetanse og etterspørre nødvendig opplæring
· Gjennomføre og signere for gjennomført opplæringsplan i Kompetanseportalen
· Bistå seksjonsleder/seksjonsoverleg med opplæring og veiledning av helsepersonell og studenter
· Melde uheldige hendelser og forbedringsforslag i EQS
· Gi kommentar til dokumentansvarlig i EQS om feil, mangler eller forbedringsforslag
· Delta i kvalitetsutvikling og kontinuerlig forbedringsarbeid
Instruktør/supervisør en erfaren lege, sykepleier, vernepleier eller farmasøyt som får tildelt oppgaven av seksjonsleder/seksjonsoverlege. Instruktør/supervisør har ansvar for å gjennomføre opplæring og være observatør i utførelse av ferdighetskrav med signering for gjennomføring i den enkeltes opplæringsplan i Kompetanseportalen. Når et krav er innfridd og klart for signering vil instruktør/supervisør få en e-post. I tillegg kan instruktør/supervisør bli tildelt oppgaven med å føre tilsyn med utføring av tildelte oppgaver til den enkelte (løpende kontroll) med tilbakemelding til seksjonsleder/seksjonsoverlege etter avtale.
Det meste av relevant dokumentasjon kurs er tilgjengelig fra internett (rest via EQS intranett), mens opplæring må utføres i helseforetaket. For legemiddelhåndteringsporsessen på intranett, se her og Læringsportalen på internett ,se her. Ved pålogging til Læringsportalen via ID-porten (Min ID) vil gjennomføring av e-læringer lagres og linkes mot Kompetanseportalen. Det betyr at opplæringsplanen delvis kan utføres utenfor helseforetaket.
Når det gjelder prosedyrer som skal leses og forstås må en se opp mot læringsmål hva som skal leses og forstås i den enkelte prosedyre. «Hensikt og omfang», egen rolle under «Ansvar» og innledning under «Fremgangsmåte» bør leses. Gode rutiner for regodkjenning av kompetansekrav i det daglige er viktig for å være ajour hvert tredje år (1095 dager).
Tidsforbruk
Varighet i minutter står anslagsvis per læringsmål.
· Legemiddelhåndtering, leger – sentral opplæringsplan
Noen av opplæringskravene kan organiseres som klasseromskurs.
· Blodtransfusjoner, leger – sentral opplæringsplan
Tildeles leger i seksjoner/avdelinger som administrerer blodtransfusjoner årlig.
Forklaring av tabell
· Deltema er kapittel i Kompetanseportalen
· Læringsmål beskrivelse av kompetansekrav
· Målgruppe er leger
· Læringsaktiviteter:
o Relevant dokumentasjon er prosedyrer på nivå-1 eller ressurssider på internett
o Kurs er e-læring, videoer eller klasseromskurs tilgjengelig i Læringsportalen
o Instruktør/supervisør inneholder krav til signering for gjennomført opplæring
· Gyldighet viser antall dager kompetansekravet er innfridd (telles ned i Kompetanseportalen til kravet må gjennomføres på nytt) eller «Fullfør» dersom kompetansekravet kun skal gjennomføres en gang
· De kravene som er merket i tabellen med blått er obligatorisk for alle som håndterer legemidler. Se mer info under ansvar: seksjonsoverlege/seksjonsleder.
|
Deltema |
Læringsmål |
Målgruppe |
Læringsaktivitet |
Gyldighet |
|
Kompetanse og kvalitet |
Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om ansvar og ledelse i legemiddelhåndteringsprosessen i helseforetaket. For å sikre faglig forsvarlighet er det viktig at den enkelte kjenner sitt ansvar i prosessen. Varighet ca. 3 minutt.
For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyren.
|
Leger
|
Relevant dokumentasjon Legemiddelhandtering - ansvar og leiing
|
1095 dager |
|
Sentral opplæringsplan
Beskrivelse Tabellen i prosedyren trenger ikke leses da den er identisk med læringsaktivitetene i Kompetanseportalen. Dokumentasjonen skal gi kunnskap om helseforetakets opplæringsplaner for egen rolle (leder, lege, sykepleier eller vernepleier). Seksjonsleder, eventuelt avdelingssjef, skal tildele opplæringsplan og foreta en individuell vurdering av den enkeltes formelle og reelle kompetanse med bakgrunn i utdannelse og gjennomført opplæringsplan før tildeling av oppgaver innen legemiddelhåndtering. Varighet ca. 3 minutter.
For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyren for din rolle.
|
Leger
|
Relevant dokumentasjon |
1095 dager |
|
|
Legemiddel- håndteringsprosessen
|
Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om prosesskartet med underliggende prosedyrer på nivå-1 som gjelder for hele helseforetaket. Varighet ca. 3 minutt.
For å innfri læringsmålet må du bli kjent med prosesskartet. Dette innebærer å kunne finne aktuelle prosedyrer og kunne gi kommentarer til prosedyrer ved feil, mangler eller forbedringsforslag ved å trykke på «Gi kommentar» i fanen over prosedyrene.
|
Leger
|
Relevant dokumentasjon |
1095 dager |
|
Legemiddelsamstemmings- prosessen
|
Legemiddelsamstemming
Beskrivelse Dokumentasjonen
skal gi kunnskap om at legemiddelsamstemming skal sikre rett og fullstendig
informasjon om pasientens legemiddelbruk ved innleggelse. Prosessen skal
starte umiddelbart ved mottak og avsluttes senest etter 24 timer
For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyrene.
|
Leger
|
Relevant
dokumentasjon
|
1095 dager |
|
Legemiddelsamstemming i egen seksjon, opplæring
Beskrivelse Opplæringen skal gi kunnskap om rutiner for legemiddelsamstemming i egen seksjon/avdeling. Opplæringen gjelder for hele prosessen, fra innleggelse til utskrivelse.
Varighet ca. 15 minutt.
For å
innfri læringsmålet må du gjennomføre opplæring med erfaren lege, sykepleier eller
farmasøyt som har fått tildelt oppgaven av seksjonsleder. |
Lege
|
Opplæring i rutiner i egen seksjon. |
Fullfør |
|
|
Antibiotika |
Antibiotikabruk i sykehus Kurset er basert på Nasjonal faglig retningslinje for antibiotikabruk i sykehus. Målet er å bidra til korrekt, rasjonell antibiotikabehandling til enhver pasient med behandlingskrevende infeksjon. Med dette menes riktig antibiotika til rett tid, med riktig dose, riktig administrasjonsvei, riktig varighet, og med minst mulig fare for individuelle og økologiske bivirkninger- For å infri læringsmålet må e-læringskurset gjennomføres. Tidsbruk 20 min. |
Leger |
E- læring |
1825 dager |
|
Forordning av legemidler
|
Forordning av legemidler
Beskrivelse Dokumentasjonen skal sikre at all forordning av legemidler skjer på en systematisk og styrt måte slik at en sikrer en trygg legemiddelbehandling.
Varighet ca. 3 minutt.
For å innfri læringsmålet må prosedyren leses og forstås.
|
Leger
|
Relevant dokumentasjon Legemiddelhåndtering - Forordning av legemiddel til pasient (Ikke tilgjengelig)
|
1095 dager |
|
Observasjon og bivirkningsrapportering
|
Virkning, eventuelle reaksjoner, bivirkninger og interaksjoner
Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om observasjon og vurdering av pasientens tilstand før utdeling eller administrering av legemidler, samt observasjon av virkning, bivirkning og interaksjoner relatert til legemiddelbehandlingen. Herunder også tilbakemeldinger på eventuell manglende effekt, for eksempel manglende effekt av smertestillende behandling. Observasjoner som ikke er forventet skal rapporteres til behandlingsansvarlig lege og dokumenteres i pasientens journal. Leger har plikt til å melde dødelige og livstruende bivirkninger, bivirkninger som har gitt varige alvorlige følger, samt uventede eller nye bivirkninger ved bruk av legemidler. Ved mistanke om kvalitetssvikt på legemidler som benyttes i forbindelse med legemiddelhåndteringen skal helsepersonell også melde fra om dette. Varighet ca. 3 minutt.
For å innfri
læringsmålet må du lese og forstå prosedyren. |
Leger
|
Relevant dokumentasjon Observasjon av virkning, bivirkninger og interaksjoner av legemidler Legemiddelhåndtering - Bivirkningsrapportering (Ikke tilgjengelig) |
1095 dager |
|
|
Antidotberedskapslager i eget sykehus, samt andre sykehus i HMN Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kjennskap til hvilke antidoter Giftinformasjonen anbefaler lagerhold av i norske sykehus. Legg merke til at anbefalingene varerier med størrelsen på sykehuset. Noen antidoter vil derfor kun være tilgjengelig ved f.eks. St.Olavs hospital. Oversikt over antidoter ved det enkelte sykehus finnes i antidotdatabasen.
Varighet ca. 5 minutt.
For å innfri læringsmålet må du være kjent med at lagerhold av antidoter er basert på anbefalinger fra Giftinformasjonen. Du må vite at informasjon om tilgjengelig antidot i eget og andre sykehus kan finnes i antidotdatabasen. |
Leger
|
Relevant dokumentasjon
Helsebiblioteket (anbefalt lagerhold) Helsebiblioteket (Antidotdatabasen - lagersted
|
1095 dager |
|
|
|
|
|
|
|
Deltema |
Læringsmål |
Målgruppe |
Læringsaktivitet |
Gyldighet |
|
Blodtransfusjoner
|
Bestilling, administrering og rapportering Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om bestilling, administrering og rapportering av blodtransfusjoner der pasientsikkerheten ivaretas. Varighet ca. 6 minutt. For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyrene. |
Leger
|
Relevant dokumentasjon Blodtransfusjoner - bestilling og transfusjon av blodkomponenter (Ikke tilgjengelig) InterInfo - bestilling og rapportering av blodkomponenter (Ikke tilgjengelig)
|
1095 dager |
|
Blodtransfusjoner, e-læring Beskrivelse Kurset skal gi grunnleggende kunnskaper om de viktigste blodtyper og kontrollrutiner før en transfusjon. Det gir også en oversikt over de ulike blodproduktene og hvordan man skal anvende disse. Til slutt vil du lære om hvilke reaksjoner som kan oppstå ved en blodtransfusjon og om hvordan disse kan håndteres. Varighet ca. 40 minutter.
For å
innfri læringsmålet må du fullføre kurset med avsluttende kunnskapstest. |
Leger
|
Kurs Transfusjon av blodprodukter i sykehus
|
730 dager |
Seksjonsspesifikke kompetansekrav gjelder kun for egen seksjon. Det stilles seksjonsspesifikke kompetansekrav for oppgaver som krever spesielle hensyn eller for oppgaver som har en identifisert risiko for feil. Før utarbeidelse av prosedyrer på nivå-2 er det anbefalt å gjennomføre en risikovurdering, for unntak fra dobbeltkontroll skal det gjennomføres en risikovurdering.
Seksjonsspesifikke kompetansekrav kan for eksempel være:
Kurs som er tilpasset seksjonen eller er tilgjengelige i Læringsportalen for eksempel:
· Antikoagulasjonsmidler-sikker bruk
Relevant dokumentasjon
· Nivå 1-prosedyrer for eksempel
· Nivå 2-prosedyrer
Instruktør/supervisør for eksempel
· Opplæring i håndtering av legemidler som krever spesielle hensyn for eksempel cytostatika
Relatert
Kompetanse- og opplæringsportal Helse Møre og Romsdal HF
Transfusjon av blodkomponenter utenfor sykehus
Mal - sentral opplæringsplan (Ikke tilgjengelig)
Referanser
FOR-2016-10-28-1250 Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
LOV-1999-07-02-64 Lov om helsepersonell m.v. § 4 og 5
LOV-1999-07-02-61 Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2, 3 og 6