Hensikt
Rusakutt innebærer at kvalifisert personell etter
henvendelse vurderer pasientens tilstand og situasjon. Utfallet kan være tilbud
om videre oppfølging av kommune, poliklinisk eller innleggelse i døgnavdeling.
Målsettingen er å avklare den akutte tilstanden/situasjonen og bidra til videre
oppfølging. Se for øvrig ø-hjelp kriteriene under relatert.
Omfang
Rusakutt er i Helse Møre og
Romsdal lagt til seksjon for avrusning ved Ålesund behandlingssenter, avd. TSB.
Hvor det vurderes at
personen er i behov for øyeblikkelig hjelp er det ikke krav til henvisning slik
det er for planlagte henvisninger som skal rettighetsvurderes etter pasient- og
brukerrettighetsloven § 2-2. Her er det pasientens tilstand som avgjør om akutt
rusbehandling i spesialisthelsetjenesten er påtrengende nødvendig.
Aktuelle instanser som kan
vurdere om personer med rusmiddelproblemer har behov av øyeblikkelig hjelp vil
være:
- Fastlege
- NAV/sosialtjeneste
- AMK (ambulanse)
- Legevakt - ØHD
- Somatisk akuttavdeling
- Psykiatrisk akuttmottak
- Øvrige helse- og omsorgstjenester
Det er imidlertid en forutsetning at det personell som
bringer en person med rusmiddelproblemer til spesialisthelsetjenesten for
øyeblikkelig hjelp vurdering har tilstrekkelig fagkompetanse til å vurdere
akuttbehovet og den aktuelle tilstand.
Ansvar
Ved henvendelser knyttet til rusakutt tar ansvarsvakt
kontakt med vakthavende LIS. I samråd vurderes det om pasienten innvilges
rusakuttinnleggelse. Ansvarsvakt gir aldri avslag, men må kontakte vakthavende
LIS for vurdering av avslag. Vakthavende LIS kontaktes på mobiltelefon, se
vaktliste på vaktrom.
Handling
- Ansvarsvakt ved avrusningen mottar
rusakutthenvendelse og fører prejournal om aktuell situasjon (se relatert
skjema). Her er det viktig å få svar på alle punktene i prejournalen.
Gå også igjennom sjekkliste henvisning rusakutt.
- Ansvarsvakt tar kontakt med
vakthavende LIS og informerer om henvendelsen. Ved usikkerhet rundt
innleggelse/avslag, drøftes saken, eventuelt henter man inn mer
informasjon/konfererer med tverrfaglig team/overlege.
- Ved innvilget innleggelse kan
ansvarsvakt gi tilbakemelding til henviser.
- Ved
avslag er det ansvarsvakt som gir
tilbakemelding til henviser. Ansvarsvakt skriver
journalnotat etter dialog med vakthavende LIS, fra samtale med innleggende instans, med begrunnelse for
hvorfor pasienten fikk avslag. Hak av
feltet påkrevd kontrasignering i HP og legg inn navnet på vakthavende LIS.
- Ansvarsvakt dokumenterer henvendelsen
i journal.
Handling knyttet til
pasientforløpforløp Akuttbehandling og oppfølging etter rusmiddeloverdose:
- Vaktlege skal være tilgjengelig for
drøftinger knyttet til videre oppfølging etter overdose
- Pasienter som har hatt kontakt med
spesialisthelsetjenesten, primærhelsetjeneste eller prehospitale tjenester
knyttet til overdose, men som ikke ønsker videre hjelp der og da, har
mulighet til å ta ny kontakt innen 48 timer (angrekort). En slik ordning
skal være avklart i dialog mellom vaktlege TSB og henvisende instans. Lege
TSB dokumenterer avtale om angrekort/åpen retur i pasients journal med
klokkeslett for når avtalen ble inngått, og hvilke faglige råd og tilbud
som det er informert om.
- Lege TSB informerer ansvarsvakt når
avtale om angrekort er inngått.
Oppfølgingsarbeid
Rusakutt
Ansvarsvakt
- Informer vakthavende LIS om innleggelsen
og når pasienten er ventet.
- Planlegg mottak av pasient i
samarbeid med teamet som er på vakt i seksjonen.
- Gi beskjed til medisinansvarlig om
hvilke legemidler pasienten bruker slik at eventuell bestilling av
medikamenter kan sendes apotek.
- Registrerer pasientens innleggelse i
HP og merkes akutt innleggelse (rettslig grunnlag)
- Sender PLO melding til kommune der
det er aktuelt.
Sekretær avrusningen
·
Sekretær sjekker at rettslig grunnlag er lagt inn, evt legger det
inn om det mangler.