Rusakutt -TSB v. 1.11

Hensikt

Rusakutt innebærer at kvalifisert personell etter henvendelse vurderer pasientens tilstand og situasjon. Utfallet kan være tilbud om videre oppfølging av kommune, poliklinisk eller innleggelse i døgnavdeling. Målsettingen er å avklare den akutte tilstanden/situasjonen og bidra til videre oppfølging. Se for øvrig ø-hjelp kriteriene under relatert.

Omfang

Rusakutt er i Helse Møre og Romsdal lagt til seksjon for avrusning ved Ålesund behandlingssenter, avd. TSB.

Hvor det vurderes at personen er i behov for øyeblikkelig hjelp er det ikke krav til henvisning slik det er for planlagte henvisninger som skal rettighetsvurderes etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2. Her er det pasientens tilstand som avgjør om akutt rusbehandling i spesialisthelsetjenesten er påtrengende nødvendig.

Aktuelle instanser som kan vurdere om personer med rusmiddelproblemer har behov av øyeblikkelig hjelp vil være:

 

  • Fastlege
  • NAV/sosialtjeneste
  • AMK (ambulanse)
  • Legevakt - ØHD
  • Somatisk akuttavdeling
  • Psykiatrisk akuttmottak
  • Øvrige helse- og omsorgstjenester

Det er imidlertid en forutsetning at det personell som bringer en person med rusmiddelproblemer til spesialisthelsetjenesten for øyeblikkelig hjelp vurdering har tilstrekkelig fagkompetanse til å vurdere akuttbehovet og den aktuelle tilstand.

Ansvar

Ved henvendelser knyttet til rusakutt tar ansvarsvakt kontakt med vakthavende LIS. I samråd vurderes det om pasienten innvilges rusakuttinnleggelse. Ansvarsvakt gir aldri avslag, men må kontakte vakthavende LIS for vurdering av avslag. Vakthavende LIS kontaktes på mobiltelefon, se vaktliste på vaktrom.

Handling

  • Ansvarsvakt ved avrusningen mottar rusakutthenvendelse og fører prejournal om aktuell situasjon (se relatert skjema). Her er det viktig å få svar på alle punktene i prejournalen. Gå også igjennom sjekkliste henvisning rusakutt.
  • Ansvarsvakt tar kontakt med vakthavende LIS og informerer om henvendelsen. Ved usikkerhet rundt innleggelse/avslag, drøftes saken, eventuelt henter man inn mer informasjon/konfererer med tverrfaglig team/overlege.
  • Ved innvilget innleggelse kan ansvarsvakt gi tilbakemelding til henviser.
  • Ved avslag er det ansvarsvakt som gir tilbakemelding til henviser. Ansvarsvakt skriver journalnotat etter dialog med vakthavende LIS, fra samtale med innleggende instans, med begrunnelse for hvorfor pasienten fikk avslag. Hak av feltet påkrevd kontrasignering i HP og legg inn navnet på vakthavende LIS.
  • Ansvarsvakt dokumenterer henvendelsen i journal. 

 

Handling knyttet til pasientforløpforløp Akuttbehandling og oppfølging etter rusmiddeloverdose:

  • Vaktlege skal være tilgjengelig for drøftinger knyttet til videre oppfølging etter overdose
  • Pasienter som har hatt kontakt med spesialisthelsetjenesten, primærhelsetjeneste eller prehospitale tjenester knyttet til overdose, men som ikke ønsker videre hjelp der og da, har mulighet til å ta ny kontakt innen 48 timer (angrekort). En slik ordning skal være avklart i dialog mellom vaktlege TSB og henvisende instans. Lege TSB dokumenterer avtale om angrekort/åpen retur i pasients journal med klokkeslett for når avtalen ble inngått, og hvilke faglige råd og tilbud som det er informert om.
  • Lege TSB informerer ansvarsvakt når avtale om angrekort er inngått.

 

Oppfølgingsarbeid Rusakutt

Ansvarsvakt

  • Informer vakthavende LIS om innleggelsen og når pasienten er ventet.
  • Planlegg mottak av pasient i samarbeid med teamet som er på vakt i seksjonen.
  • Gi beskjed til medisinansvarlig om hvilke legemidler pasienten bruker slik at eventuell bestilling av medikamenter kan sendes apotek.
  • Registrerer pasientens innleggelse i HP og merkes akutt innleggelse (rettslig grunnlag)
  • Sender PLO melding til kommune der det er aktuelt.

Sekretær avrusningen

·         Sekretær sjekker at rettslig grunnlag er lagt inn, evt legger det inn om det mangler.