In situ Veiledningssimulering for AIO studenter, veiledere og praksislærere: roller, ansvar og oppgaver v. 1.0

Hensikt og omfang

Retningslinjene skal beskrive aktiviteten veiledningssimulering og skal bidra til å kvalitetssikre og standardisere tilbudet for spesialsykepleiestudenter i anestesi, intensiv og operasjon(AIO) ved NTNU i Ålesund og AIO-praksisveiledere i sykehusene i Helse Møre og Romsdal (HMR).

Dokumentet skal tydeliggjøre arbeidsflyt, roller, oppgaver og ansvar slik at aktiviteten fremstår som forutsigbar for alle aktører og deltakere fra institutt for helsevitenskap ved NTNU i Ålesund og ansatte i HMR. Retningslinjene skal være et hjelpemiddel for ledere som skal tilrettelegge for nødvendige personalressurser til simuleringsaktiviteten, samtidig som den daglige driften skal ivaretas.

I Veiledningssimulering benyttes simulering som pedagogisk metode for tidlig å styrke relasjonen mellom veileder, student og praksislærer. Deltakerne får presentert et scenario hvor de skal utføre en pasientrettet handling med fokus på forberedelser og mottak av pasient og tiltak som skal utføres i pasientbehandlingen. I debrief samles deltakerne til refleksjon og diskusjon over predefinerte læringsutbytter:

1. ABCDE, Trygg kirurgi: observasjoner, tiltak og evalueringer

o   Utføres i forberedelse av et pasientmottak, i mottaket av pasienten og under pasientbehandlingen.

2. Kommunikasjon og samhandling i relasjonen mellom praksisveileder og student

o   Identifisere og evaluere rolleforståelse og ansvarsplassering i situasjonen

o   Identifisere og evaluere grad av trygghet og tillit i situasjonen

o   Identifisere og evaluere grad av anerkjennende kommunikasjon i situasjonen

Det første læringsutbytte er i fokus når studenten og praksisveilederen beskriver handlingen som ble gjennomført i scenarioet.  Kommunikasjon og samhandling(læringsutbytte nr 2) er hovedfokuset for refleksjonen mellom praksislærer, praksisveileder og student og skal bidra til å styrke relasjonen til student og praksisveileder. Både den som gir og mottar veiledning bør ha kunnskap om veiledning(Lafton 2019). Veiledningskompetanse hos begge parter vil påvirke kvaliteten på veiledningen(Rambøll, 2020; Ducat og Kumar, 2015; Tveiten & Igland, 2020, Aasen, 2019). Trygghet og tillit til veileder er viktige elementer for at studenten skal hente ut læringsutbytte fra praksisperioden(Lejonberg 2018)

Roller, ansvar og oppgaver

Retningslinjene er gjeldene for aktører og deltakere som bidrar inn mot simuleringsaktiviteten:

NTNU: Rådgiver/praksiskoordinator, Studieprogramleder AIO, emneansvarlig for praksis AIO, Studenter

HMR: TeamkoordinatorVirtSim, seksjonsledere for AIO studenter, VirtSimkoordinatorer, veiledere

Se prosesskart ID 46353 og tabell over roller, oppgåve og ansvar.

Fremgangsmåte

Arbeidsoppgavene deles inn i tre hoved prosesser:

1.    Planlegging, koordinering

2.    Praktisk gjennomføring

3.    Evaluering og revisjon

 

1.Planlegging og koordinering

 

NTNU

Rådgiver (Praksiskoordinator)ved Institutt for helsevitenskap i Ålesund(IHA):

·         Sende studentlister med antall AIO studenter fordelt sjukehusene i HMR til studieprogramleder på forespørsel.

o   Listen må være tilgjengelig innen uke 40

Studieprogramleder AIO:

·         Ansvar for å igangsette aktiviteten og gjennomføre revisjonsprosessen sammen med TeamkoordinatorVirtSim

o   Utarbeide en plan for in situ simulering i roteringsplanen/timeplan for hvert kull

o   Legge til rette for utvikling av nye scenario med læringsutbytte i samarbeid med emneansvarlige for AIO-utdanningen. Jfr. EQS ID:  Generell prosedyre in situ simuleringsaktivitet(legg inn lenke)

o   Fremskaffe studentlister for AIO og utarbeide logistikk sammen med TeamkoordinatorVirtSim

 

·         Forberede gjennomføring av simulerings aktiviteten

o   Logistikk skal være ferdigstilt i uke 40

o   Prebrief: Utarbeide informasjon til emneansvarlige og studenter fire uker før simuleringsaktiviteten skal gjennomføres, senest uke 41 (jfr.ID 47711, prebrief)

 

Emneansvarlig for praksis AIO:

·         Orientere seg om infoskriv og prosedyre

·         Møte opp på orientering fra studieprogramleder

·         Ta ansvar for å utarbeide scenario og læringsutbytter til simuleringsaktiviteten

·         Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet. Evalueringa danner grunnlaget for planlegging av neste års gjennomføring

·         Skal vere eit bindeledd mellom praksislærerne og seksjonane i HMR som har AIO studentar

 

Spesialsykepleiestudenter AIO studenter 1.semeseter:

·         Orientere seg om infoskriv og prosedyre

·         Møte opp på orientering fra studieprogramleder

·         Har obligatorisk oppmøteplikt til simuleringsaktiviteten

·         Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet. Evalueringen danner grunnlaget planlegging av neste års gjennomføring

 

HMR

TeamkoordinatorVirtSim:

·         Ansvar for å igangsette aktiviteten og gjennomføre revisjonsprosessen sammen med studieprogramleder AIO.

o   Legge aktiviteten i simulerings årshjul HMR

o   Legge til rett for utvikling av nye scenario med læringsutbytte i samarbeid med studieprogramleder for AIO-utdanningen. Jfr. EQS ID 47711, Scenario

·         Forberede gjennomføring av simulering:

o   Utarbeide logistikk, skal være ferdigstilt i uke 40

o   Informere VirtSimkoordinatorene og be dem starte sine forberedelser

o   Informasjon til seksjonsledere som har AIO studentar

o   Skal være et bindeledd mellom IHA ved NTNU og ledere og praksisveiledere i HMR

 

 VirtSimkoordinatorer:

·         Forberede seg til simulering:

o   Orientere seg om informasjonsskriv og prosedyre

o   Påminne seksjonsledere i gjeldende seksjoner om simuleringsaktiviteten ca fire uker før

 

Seksjonsledere for anestesi, intensiv og operasjon:

·         Skal orientere seg om retningslinjer i EQS

·         Skal sørge for praksisveiledere for studentene deltar i aktiviteten og tas ut av daglig dift.

·         Skal legge til rette for lokaliteter for simulering og debrief

·         Skal legge til rette for at en ressurs fra seksjonen kan være operatør når VirtSim ikke kan stille.

 

Praksisveiledere:

·         Orientere seg om informasjonsskriv og prosedyre, delta på veilederseminar

·         Stille til simuleringsaktivitet sammen med sine studenter

·         Svare ut digitale evalueringsskjema som ligg til grunn for planlegging av neste års gjennomføring. Jfr. evalueringsskjema i prosesskart EQS 46353

 

2. Praktisk gjennomføring

NTNU/HMR

Emneansvarleg AIO praksislærer:

·         Utøver rollen som hovedfasilitator

·         Har ansvar for å ta kontakt og svare på henvendelser fra VirtSimkoordinator for å avtale en samtale før praktisk gjennomføring der man planlegger hvordan samarbeidet skal foregå

·         Praksislærer er hovedfasilitator 

VirtSimkoordinator: (Kristiansund, Molde, Ålesund og Volda)

·         Utøver rollen som operatører

·         VirtSimkoordinator bidrar som Co-fasilitator under debrief med sin erfaringskunnskap fra praksisfeltet

·         Har ansvar for å ta kontakt og svare på henvendelser fra VirtSimkoordinator for å avtale en samtale før praktisk gjennomføring der man planlegger hvordan samarbeidet skal foregå

·         VirtSimkoordinator er co-fasilitator under debrief med erfaringskunnskap fra praksisfeltet

·         Booker simulator og sørger for nødvendig tilleggsutstyr til simuleringsaktiviteten

 

3. Evaluering og revisjon

NTNU/HMR

Studieprogramleder AIO og Teamkoordinator VirtSim:

·         Igangsette og lede arbeidet

·         Vurdere innspill og bidra til forslag for relevante scenario

·         Sørger for fagkyndig forankring av innholdet i scenarioene

 

Emneansvarlige for AIO utdanningen ved NTNU, og TeamkoordinatorVirtSim:

·         Utarbeid og revidere scenario i fellesskap med VirtSimkoordinator

·         Fylle ut evalueringsskjema

·         Delta i felles evalueringsmøte etter gjennomføring av simuleringsaktivitet

 

Praksisveileder og student:

·         Fylle ut evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet

 

 

Referanser

Alsvik, A. 13.04.2022. Fem ting du bør vite om veiledningskompetanse. Oslo: Peer-it. https://peer-it.com/nb/2022/04/13/5-ting-du-bor-vite-om-veiledningskompetanse/

Ducat, W. H., & Kumar, S. (2015). A systematic review of professional supervision experiences and effects for allied health practitioners working in nonmetropolitan health care settings. Journal of multidisciplinary healthcare, 8, 397–407. https://doi.org/10.2147/JMDH.S84557

Helsefagligsimuleringsansvarlig Yrkesetiske retningslinjer for simuleringsaktivitet, 2.0 (2022) oversatt av: Liv Skinnes, Stine Gundrosen og Une Elisabeth Stømer for InterRegSim. https://helse-stavanger.no/PublishingImages/InterRegSim/Dokumenter/Oversettelse%20Code-of-Ethics%2027-05-2022.pdf

Lejonberg, E. (2018). Lektorstudenter i praksis: Mestringsforventninger og vurderinger av veiledning. Uniped (Lillehammer), 41(3), 304-318. https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-10

Rambøll (2021). Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere sluttrapport 2021. Oslo: Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/contentassets/8f74754444124fe5b3e93415b7472180/sluttrapport_evaluering-av-veiledning-av-nyutdannede-nytilsatte-larere.pdf

Sjønnesen, C. (2022). Hva sier forskning om god veiledning. En litteratur gjennomgang. Oslo. Peer-it. https://peer-it.com/wp-content/uploads/2022/03/litteraturgjennomgang-forskning-pa%CC%8A-god-veiledning.pdf

Tveiten, & Igland, O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå Sykepleien forskning (Oslo). https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026