Formålet med retningslinjen er å sikre at in situ Veiledningssimulering (ID 47663) og in situ Teamsimulering(ID 47745) benytter tilnærmet lik simuleringsmetodikk i aktiviteten. Sammen med skissert prosesskart for veiledningssimulering(ID 46353) og Teamsimulering (ID 57393), skal retningslinjer for simuleringsaktiviteten(ID 47711) bidra til å standardisere planlegging og gjennomføring av aktivitetene i Helse Møre og Romsdal. Dette er av særlig betydning for studentene i deres praksisperiode. Retningslinjene og prosesskartene er å betrakte som forhåndsinformasjon til deltagerne slik at de kan forberede seg på hva det er som skjer i de ulike fasene i simuleringsaktiviteten.
Fasilitator og operatør av aktiviteten har et overordna ansvar for at simuleringsaktiviteten blir utført etter retningslinjene.
Prebrief ( = forhåndsinformasjon til deltagerne)
Forberede deltagerne ca fire uker før simuleringsdagen:
• Skriftlig informasjon til deltagerne
o Informasjon om tema for simuleringsaktiviteten
o Presentasjon av læringsutbytter
o Evt. vise til litteratur, e-læringsprogram, prosedyre om det foreligger
• Praktisk informasjon om:
o Tid, sted, oppmøte i arbeidstøy
o Evt relevante hjelpemiddel til bruk i aktiviteten som en skal ta med
o Evt program for dagen
Brief (= kort informasjon på simuleringsdagen)
Fasilitator og operatør utfører brief på bakgrunn av valgte scenario med læringsutbytter
Fasilitator har et ekstra ansvar for å:
• Skape trygge rammer for deltagerne – presentasjonsrunde
• Gjerne aktivisere deltagerne i briefen
• Legge til rette for et trygt læringsmiljø ved å tilpasse et fornuftig spenningsnivå, avklare forventninger og regler, opplyse om taushetsplikt og evt samtykkeskjema
• Legge til rette for at øvelsen blir så reell som mulig, informere om hva evt skiller seg fra virkeligheten
• Vær obs på gruppeprosessen sin påvirkning, ansvarliggjøring av deltagerne
• Dette skal ikke være et rollespill, men hver enkelt skal utøve sin rolle
• Tydeliggjøre læringsutbyttene
• Orienterer om hvilken debrief metode som skal anvendes
• Minne deltagerne på elektronisk evalueringsskjema som må fylles ut før en forlater lokalet. Se lenke Prosesskart-Hovedside
Operatør tar gjennomgang av:
• Pasientsimulator/markør, rom, utstyr og plassering, telefon, alarmering / hjelp, tilgjengelig informasjon og hjelpemidler, medikamenter.
• Gir beskjed om begrensninger på kliniske tegn hos pasientsimulator/markør, og hva deltagerne må etterspørre og de får svar fra fasilitator. Fasilitator sine kommentarer under simuleringen er til enhver tid gjeldende
• Orientering om plassering av kamera og høgtalere om det er aktuelt
Introduksjon til scenariostart:
• Påkledning
• Fordele deltagerne og roller
• Informerer om:
o observatører sine roller og oppgaver
o Fasilitator og operatørens rolle
• Repetere læringsutbytter
• Presentere settingen
• Presenter pasienthistorien for aktuelle deltagere og observatører. Bruk strukturert rapportering som ISBAR
ALLE deltagerne har et medansvar for å oppfylle punktene over
Scenario:
1. scenario gjennomgang
• Ca 12-15 min
• Scenario skal bare være tilgjengelig for fasilitatorene og operatørene for mer detaljert informasjon. Utleveres av Studieprogramleder og TeamkoordinatorVirtSim inntil felles lukket teams-kanal er etablert og fasiliatorer og operatører henter selv ut scenarioene.
Debrief:
Vi benytter en metode beskrevet av Steinwach, Gathering, Analysing, Summarizing(GAS)
fasilitatorar og operatørar se utlevert scenario for meir detaljert informasjon om debrief
1. Debrief gjennomgang:
Fokuset for debriefen er forhåndsbestemte læringsutbytter som beskrevet i retningslinjene for aktiviteten og i scenarioene
Debriefen er tredelt:
• Beskrivende fase: Kort, ca 5 min
o Beskrive hva som hendte i scenario
o Ikke evaluere eller vurdere
o Fasilitator sikrer at der er en felles oppfatning/enighet om hendelse i scenario
• Analyserende fase: ca 15 min
o Lengste fasen, ca dobbel så lang som scenario, avhengig av antall deltagere og læringsutbytte
o Læringsutbyttene er i fokus
o Fasilitator har hovedansvar for å få alle i tale, og hver deltager har et medansvar i å bidra aktivt inn i refleksjonen
o Hovedfokuset skal være på det positive som skjer i øvelsen, og hva so kan forbedres. En skal likevel ikke unnlate å ta opp direkte feil som blir utført, men fremme dette med respekt for hverandre i det formål å lære av våre feil. Jfr. Yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige
o Refleksjonen gjøres ferdig i denne fasen
• Oppsummerende fase: 10 min
o Oppsummering av diskusjonen og refleksjonen og spørsmål om hva deltagerne vil ta med fra dette når de får mulighet til å utføre et repetert scenario
Repetert Scenario:
Hensikt: Deltakerne gjennomfører det samme scenarioet en gang til for å teste ut om det de har kommet frem til i en felles refleksjon/diskusjon i debrief kan forbedre teamsamarbeidet og pasientbehandlingen. Når deltakerne opplever at de bedrer utførelsen i den andre scenariogjennomgangen kan det bidra til å styrke deltakernes mestringsfølelse og motivere deltakerne til å ta med seg det de har lært i øvelsen inn i praksisfeltet i sin arbeidshverdag.
2. debrief gjennomgang:
• Beskrivende fase: Jrf. debrief i første gjennomgang.
• Analyserende fase: Jfr. debrief i første gjennomgang
• avsluttende fase (take home message):
o kva kan du ta med deg tilbake til din avdeling; hva fortsetter du med og hva kan du forbedre
o Individuelt
o Konkret
Relevant teori knyttet til utforming av scenario:
Sittner, B. J., Aebersold, M. L., Paige, J. B., Graham, L. L., Schram, A. P., Decker, S. I., & Lioce, L. (2015). INACSL standards of best practice for simulation: past, present, and future. Nursing education perspectives, 36(5), 294-298.
Relevant teori knyttet til debrief:
Steinwachs, B., How to Facilitate a Debriefing. Simulation & Gaming, 1992. 23(2): p. 11
Sawyer, T., et al. More than one way to debrief: A critical review of healthcare simulation debriefing methods. Simulation in Healthcare 11: 209-217
Stocker, M., M. Burmester, and M. Allen, Optimisation of simulated team training through the application of learning theories: a debate for a conceptual framework. BMC Medical Education, 2014. 14
INACSL Standards Committee. INACSL Standards of Best Practice: SimulationSM Debriefing. Clinical Simulation In Nursing. 2016;12:S21-S5.
Yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige, Interregsim 2022, https://helse-stavanger.no/PublishingImages/InterRegSim/Dokumenter/Oversettelse%20Code-of-Ethics%2027-05-2022.pdf