Overordnet mal for simuleringsaktivitet NTNU/HMR v. 1.1

Hensikt og omfang

Formålet med retningslinjen er å sikre at in situ Veiledningssimulering (ID 47663) og in situ Teamsimulering(ID 47745) benytter tilnærmet lik simuleringsmetodikk i aktiviteten. Sammen med skissert prosesskart for veiledningssimulering(ID 46353) og Teamsimulering (ID 57393), skal retningslinjer for simuleringsaktiviteten(ID 47711) bidra til å standardisere planlegging og gjennomføring av aktivitetene i Helse Møre og Romsdal. Dette er av særlig betydning for studentene i deres praksisperiode. Retningslinjene og prosesskartene er å betrakte som forhåndsinformasjon til deltagerne slik at de kan forberede seg på hva det er som skjer i de ulike fasene i simuleringsaktiviteten.

Ansvar

Fasilitator og operatør av aktiviteten har et overordna ansvar for at simuleringsaktiviteten blir utført etter retningslinjene.

Fremgangsmåte for simuleringsaktiviteten:

 

Prebrief ( = forhåndsinformasjon til deltagerne)

Forberede deltagerne ca fire uker før simuleringsdagen:

         Skriftlig informasjon til deltagerne

o   Informasjon om tema for simuleringsaktiviteten

o   Presentasjon av læringsutbytter

o   Evt. vise til litteratur, e-læringsprogram, prosedyre om det foreligger

         Praktisk informasjon om:

o   Tid, sted, oppmøte i arbeidstøy

o   Evt relevante hjelpemiddel til bruk i aktiviteten som en skal ta med

o   Evt program for dagen  

 

     

Brief (= kort informasjon på simuleringsdagen)

Fasilitator og operatør utfører brief på bakgrunn av valgte scenario med læringsutbytter

Fasilitator har et ekstra ansvar for å:

         Skape trygge rammer for deltagerne – presentasjonsrunde

         Gjerne aktivisere deltagerne i briefen

         Legge til rette for et trygt læringsmiljø ved å tilpasse et fornuftig spenningsnivå, avklare forventninger og regler, opplyse om taushetsplikt og evt samtykkeskjema

         Legge til rette for at øvelsen blir så reell som mulig, informere om hva evt skiller seg fra virkeligheten

         Vær obs på gruppeprosessen sin påvirkning, ansvarliggjøring av deltagerne

         Dette skal ikke være et rollespill, men hver enkelt skal utøve sin rolle

         Tydeliggjøre læringsutbyttene

         Orienterer om hvilken debrief metode som skal anvendes

         Minne deltagerne på elektronisk evalueringsskjema som må fylles ut før en forlater lokalet. Se lenke Prosesskart-Hovedside

 

Operatør tar gjennomgang av:

         Pasientsimulator/markør, rom, utstyr og plassering, telefon, alarmering / hjelp, tilgjengelig informasjon og hjelpemidler, medikamenter.

         Gir beskjed om begrensninger på kliniske tegn hos pasientsimulator/markør, og hva deltagerne må etterspørre og de får svar fra fasilitator. Fasilitator sine kommentarer under simuleringen er til enhver tid gjeldende

         Orientering om plassering av kamera og høgtalere om det er aktuelt

 

Introduksjon til scenariostart:

         Påkledning

         Fordele deltagerne og roller

         Informerer om:

o   observatører sine roller og oppgaver

o   Fasilitator og operatørens rolle

         Repetere læringsutbytter

         Presentere settingen

         Presenter pasienthistorien for aktuelle deltagere og observatører. Bruk strukturert rapportering som ISBAR

ALLE deltagerne har et medansvar for å oppfylle punktene over

 

Scenario:

1.      scenario gjennomgang

         Ca 12-15 min

         Scenario skal bare være tilgjengelig for fasilitatorene og operatørene for mer detaljert informasjon. Utleveres av Studieprogramleder og TeamkoordinatorVirtSim inntil felles lukket teams-kanal er etablert og fasiliatorer og operatører henter selv ut scenarioene.

 

Debrief:

Vi benytter en metode beskrevet av Steinwach, Gathering, Analysing, Summarizing(GAS)

fasilitatorar og operatørar se utlevert scenario for meir detaljert informasjon om debrief

1.    Debrief gjennomgang:

Fokuset for debriefen er forhåndsbestemte læringsutbytter som beskrevet i retningslinjene for aktiviteten og i scenarioene

Debriefen er tredelt:

 

         Beskrivende fase: Kort, ca 5 min

o   Beskrive hva som hendte i scenario

o   Ikke evaluere eller vurdere

o   Fasilitator sikrer at der er en felles oppfatning/enighet om hendelse i scenario

 

         Analyserende fase: ca 15 min

o   Lengste fasen, ca dobbel så lang som scenario, avhengig av antall deltagere og læringsutbytte

o   Læringsutbyttene er i fokus

o   Fasilitator har hovedansvar for å få alle i tale, og hver deltager har et medansvar i å bidra aktivt inn i refleksjonen

o   Hovedfokuset skal være på det positive som skjer i øvelsen, og hva so kan forbedres. En skal likevel ikke unnlate å ta opp direkte feil som blir utført, men fremme dette med respekt for hverandre i det formål å lære av våre feil. Jfr. Yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige

o   Refleksjonen gjøres ferdig i denne fasen

         Oppsummerende fase: 10 min

o   Oppsummering av diskusjonen og refleksjonen og spørsmål om hva deltagerne vil ta med fra dette når de får mulighet til å utføre et repetert scenario

 

Repetert Scenario:

Hensikt: Deltakerne gjennomfører det samme scenarioet en gang til for å teste ut om det de har kommet frem til i en felles refleksjon/diskusjon i debrief kan forbedre teamsamarbeidet og pasientbehandlingen. Når deltakerne opplever at de bedrer utførelsen i den andre scenariogjennomgangen kan det  bidra til å styrke deltakernes mestringsfølelse og motivere deltakerne til å ta med seg det de har lært i øvelsen inn i praksisfeltet i sin arbeidshverdag.

 

2. debrief gjennomgang:

         Beskrivende fase: Jrf. debrief i første gjennomgang.

         Analyserende fase: Jfr. debrief i første gjennomgang

         avsluttende fase (take home message):

o   kva kan du ta med deg tilbake til din avdeling; hva fortsetter du med og hva kan du forbedre

o   Individuelt

o   Konkret

 

 

 

Referanser

 

Relevant teori knyttet til utforming av scenario:

Sittner, B. J., Aebersold, M. L., Paige, J. B., Graham, L. L., Schram, A. P., Decker, S. I., & Lioce, L. (2015). INACSL standards of best practice for simulation: past, present, and future. Nursing education perspectives36(5), 294-298.

 

Relevant teori knyttet til debrief:

Steinwachs, B., How to Facilitate a Debriefing. Simulation & Gaming, 1992. 23(2): p. 11

Sawyer, T., et al. More than one way to debrief: A critical review of healthcare simulation debriefing methods. Simulation in Healthcare 11: 209-217

Stocker, M., M. Burmester, and M. Allen, Optimisation of simulated team training through the application of learning theories: a debate for a conceptual framework. BMC Medical Education, 2014. 14

INACSL Standards Committee. INACSL Standards of Best Practice: SimulationSM Debriefing. Clinical Simulation In Nursing. 2016;12:S21-S5.

Yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige, Interregsim 2022, https://helse-stavanger.no/PublishingImages/InterRegSim/Dokumenter/Oversettelse%20Code-of-Ethics%2027-05-2022.pdf