Hensikten med dokumentet er å tydeliggjøre for involverte i In situ Tverrprofesjonell Teamsimulering de oppgaver og det ansvar som ligger til ulike roller i aktiviteten. Retningslinjene skal bidra til å gjøre simuleringsaktiviteten forutsigbar for ledere i avdelinger i HMR og for studieprogramledelsen for anestesi, intensiv og operasjon (AIO) ved NTNU i Ålesund, og er et verktøy i arbeidet med å legge til rette for aktiviteten i planarbeidet. Retningslinjene skal bidra til å kvalitetssikre og standardisere tilbudet for ansatte og AIO-studenter i 3. semester og femte års medisinstudenter som har praksis fordelt i alle fire sjukehusa i HMR. Aktiviteten skal gjennomføres årlig i seksjonene hvor AIO-spesialsjukepleierstudenter har sin praksis i uke 40.
In situ Tverrprofesjonell Teamsimulering er en aktivitet som benytter simulering som pedagogisk metode. I simuleringsaktiviteten får studenter og ansatte trene på teamferdigheter og styrke sin teamkompetanse i trygge omgivelser. Teamsimuleringen skal være så autentiske som mulig. For de ansatte er dette et tilbud som kommer i tillegg til de ordinære teamøvelser i sykehusene. Aktuelle team for denne aktiviteten er: Traumeteam i akuttmottak, tverprofesjonelle team ved akutt forverring i intensivavdelinger, anestesi/operasjons avdelinger. Ansatte og studenter skal utøve sine naturlige roller i simuleringen, og ansatte skal veilede studentene. AIO praksisveiledere bør fortrinnsvis delta i simuleringen, men andre spesialsjukepleiere innenfor studentens fagfeltet kan være veileder i denne øvelsen. Leger skal være veiledere for 5. års medisinstudenter.
Læringsutbytta for aktiviteten:
• Systematisk undersøkelse ut i fra et ABCDE-prinsipp
o I forberedelse til mottak av pasienten
o I undersøkelse og behandling av pasienten
• Samhandling i team:
o Rolleforståelse: egen og andres roller og oppgaver
o Kommunikasjon: klar og tydelig, closed loop
o Støtte andre i teamet
Retningslinjene gjelder for aktører og deltakere som bidrar inn mot simuleringsaktiviteten og de har et ansvar for å orientere seg om informasjonsskriv og prosedyre:
NTNU: Rådgiver/praksiskoordinator, studieprogramleder AIO, emneansvarlig for praksis AIO, studenter
HMR: TeamkoordinatorVirtSim, seksjonsledere for sykepleiere og leger i seksjoner som har AIO studenter 3. semester, VirtSimkoordinator, praksisveileder, spesialsykepleiere og leger som er ansatt i seksjoner hvor aktiviteten skal utføres, medisin studenter 5. året i HMR. Se prosesskart hovedside ID 57393
1. Planlegging, koordinering
2. Praktisk gjennomføring
3. Evaluering og revidering
NTNU
Rådgiver (Praksiskoordinator)ved Institutt for helsevitenskap i Ålesund(IHA):
• Skal sende studentliste med antall AIO studenter fordelt i de fire sjukehusene til studieprogramleier på forespørsel(blir lagt på T):
o Lista må være tilgjengelig innen uke 36, jfr. felles årshjul for simuleringsaktivitet
Studieprogramleder AIO:
• Har ansvar for å sette i gang forberedelse av aktiviteten og gjennomføre revisjonsprosessen sammen med TeamkoordinatorVirtSim:
o Utarbeide en plan for in situ simuleringen i roteringsplanen/timeplan for hvert kull
o Utarbeider nye scenario med læringsutbytter i samarbeid med emneansvarlige for AIO-utdanningen. Jfr. EQS ID 47711
o Etterspørre studentlister for AIO 3.semester studenter
o Utarbeide logistikk sammen med teamkoordinator VirtSim, skal være utarbeidet et utkast til uke 26 og ferdigstilt i uke 36
o planlegge for felles info/samordningsdag i uke 37/38 for fasilitatorer og operatører
o Prebrief: Utarbeide informasjon og informere emneansvarlige og studenter fire uker før aktiviteten skal finne sted(veke 36) (jmf. pkt. Prebrief)
o Skal være et bindeledd mellom deltagende aktører i HMR og i institutt for helsevitenskap ved NTNU i Ålesund
Emneansvarlig for praksis AIO:
• Utarbeide nye scenario med læringsutbytte i samarbeid med studieprogramleider for AIO-utdanninga, TeamkoordinatorVirtSim og VirtSimkoordinatorer i HMR
• Orientere seg om infoskriv og prosedyre
• Møte opp til orienteringsmøte med studieprogramleder
• Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet. Anvender evalueringen i planlegging av neste års gjennomføring
• Har medansvar for å arrangere et fellesmøte med VirtSimkoordinatorer og lege fasilitatorer som skal delta i simuleringa i forkant av aktiviteten for en mer konkret avtale om fordeling av oppgaver
Spesialsykepleiestudenter AIO 3.semester:
• Orienterer seg om informasjonsskriv og prosedyre lagt i EQS systemet
• Møte opp til orienteringsmøte med studieprogramleder
• Melde seg på i Læringsportalen i den seksjonen en hører til i samråd med veileder og leder for seksjonen
• Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet
Medisinstudenter 5. året:
• Orienterer seg om informasjonsskriv og prosedyre lagt i EQS systemet (HMR)
• Melde seg på aktiviteten i læringsportalen etter avtale med den ansvarlig for medisinstudenter 5.året i HMR
• Møter i den seksjonen hvor aktiviteten skal foregå
• Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet
Fasilitator NTNU:
Praksislærer co-fasilitator:
• Har fasilitatorkurs
• Skal ha et særlig ansvar for å ivareta studenter og tilrettelegge for at de kan være aktive deltakere, både i scenarioutøvelsen og i debrief.
• Har medansvar for å utøve et godt samarbeid med hovedfasilitator
• Har et medansvar for å utføre en samtale med hovedfasilitator i forkant og vurdere om praksislærer med sin erfaring fortrinnsvis bør lede fasiliteringen
• Skal sammen med den andre fasilitatoren komme frem til hvordan de best mulig kan fasilitere slik at alle deltakerne kan hente ut læringsutbytte av aktiviteten. Se artikler i referanser knyttet til debrief for råd og veiledning og hva som er av betydning når man er to fasilitatorer
HMR
TeamkoordinatorVirtSim:
• Har ansvar for å initiere forberedelse av aktiviteten og gjennomføre revisjonsprosessen sammen med studieprogramleder AIO:
o Legg aktiviteten i simulerings - årshjul HMR
o Igangsette utarbeidelse og revisjon av scenario med læringsutbytter Jfr. EQS ID: 57397
o Skal utarbeide logistikk for aktiviteten sammen med studieprogramleder AIO, skal være ferdigstilt i uke 36
o Prebrief: Utarbeide informasjon og informere emneansvarlige og studenter fire uker før aktiviteten skal finne sted(uke 36). Jfr. Prebrief beskrevet i EQS: 47711
o planlegge for felles info/samordningsdag i uke 37/38 for fasilitatorer og operatører
o Informere VirtSimkoordinatorene i alle sykehusene
o Send påminnelse om årlig aktivitet og logistikk med forbehold om endringer uke 26 til seksjonsledere for leger og sykepleiere i seksjoner hvor 3. semester AIO studenter har praksis, samt ansvarlige for medisinstudenter 5. året
o Skal være et bindeledd mellom aktører i institutt for helsevitenskap ved NTNU i Ålesund og aktører i aktuelle seksjoner for aktiviteten i HMR
VirtSimkoordinator:
Volda, Ålesund, Molde, Kristiansund
• Orienterer seg om informasjonsskriv og prosedyre lagt i EQS systemet
• Har et medansvar i utvikling av nye scenario i samarbeid med emneansvarlige ved NTNU
• Har et medansvar i å formidle informasjon til ansatte i HMR:
o Informasjon til seksjonsledere som har AIO-studenter
o Informasjon til seksjonsledere for leger som skal delta i aktiviteten
o Informasjon til ansvarlige for medisinstudenter 5. året
• Har rolla som operatører under gjennomføring av simuleringsaktiviteten og sørger for at nødvendig utstyr er booket
Seksjonsledere for sykepleiere:
anestesi, intensiv, nyfødtintensiv og akuttmottak
• Skal sørge for sykepleier deltagelse i teamet som er skissert for sin seksjon. Nye deltagere skal stille for hver teamgjennomgang som utføres i seksjonen. Jfr. ID hovedprosesskart-logistikk
• Legg til rette for lokaliteter for simulering og debrief når aktiviteten skal utføres
• Legg til rette for at en ressurs fra seksjonen kan være operatør på forespørsel om det fra VirtSim
Seksjonsledere for leger:
• Skal sørge for en legefasilitator i sin seksjon på forespørsel
• Skal sørge for legedeltakelse i teamet. Det er av betydning at det stille nye deltagere for hvert team som skal gjennomføres i seksjonen. Jfr. ID hovedprosesskart-logistikk
Ansvarlige for medisinstudenter 5. året i HMR
• Informerer studentene om frivillig deltakelse i simuleringsaktiviteten og om EQS ID
Spesialsjukepleier AIO:
• Melde seg på aktiviteten i Læringsportalen etter avtale med sin leder
• Orienterer seg om infoskriv og prosedyre i EQS systemet (HMR)
• Skal utøve sin faste rolle i teamet og møte i den seksjonen en er påmeldt aktivitet
• Skal veilede en AIO-student under simuleringsaktiviteten
• Fyller ut elektronisk evalueringsskjema etter endt aktivitet
Lege
• Det er en forutsetning at legen har nok erfaring til å kunne utføre sin rolle i teamet og kan veilede medisinstudenten 5. året
• Melde seg på aktiviteten i Læringsportalen etter avtale med sin leder
• Orientere seg om infoskriv og prosedyre
• Skal utøve sin rolle i teamet og møte i den seksjonen aktiviteten skal utføres
• Skal være mentor for en medisinstudent 5.året
• Fyller ut elektronisk evalueringsskjema etter endt aktivitet
Fasilitator HMR:
Lege- hovedfasilitator:
• Har fasilitatorkurs
• Skal lede fasiliteringen i et samarbeid med co-fasilitator praksislærer frå NTNU
• Har et medansvar for at det finner sted en samtale med co-fasilitator i forkant av simuleringsaktiviteten for å planlegge beste utøvelse av fasilitering aktiviteten
• Skal sammen med den andre fasilitatoren guide deltagerne til å hente ut størst mulig læringsutbytte av aktiviteten.
• Se artikler i referanser knyttet til debrief for råd og veiledning og hva som er av betydning når man er to fasilitatorer
• Vurdere sammen om praksislærer fra NTNU evt skal ta over ledelsen av fasiliteringen om det kan øke læringsutbyttet for deltakerne
Operatør:
VirtSimkoordinator eller en annen ressursperson
• Booker pasientsimulator i god tid før dato for aktiviteten. Kan legges inn fast dag i året
• Sjekker ut pasientsimulator og annet utstyr som skal benyttes, to uker før aktiviteten skal finne sted
• Sjekker pasientsimulator dagen før, og har en reserveplan om det skulle oppstå driftsproblem
• Klargjør lokaliteter som er satt opp av seksjonsleder. Er forberedt med plan B i samråd med seksjonsleder/koordinator i seksjonen om lokalitetene ikke kan benyttes
• Skal bidra i arbeidet med å utarbeide nye scenario med læringsutbytte i samarbeid med emneansvarlige ved NTNU
• En annen ressursperson:
o Sjekker pasientsimulator dagen før gjennomføring av aktiviteten og har en plan B om det skulle oppstå driftsproblem
o Rådfører seg med VirtSimkoordinator og deltar på felles møte for fasilitatorer og operatører som utføres før gjennomføring av aktiviteten
o Deltar på evalueringsmøte i etterkant av aktiviteten, eller videreformidler sine erfaringer til VirtSimkoordinator
Relevant teori knyttet til utforming av scenario:
Sittner, B. J., Aebersold, M. L., Paige, J. B., Graham, L. L., Schram, A. P., Decker, S. I., & Lioce, L. (2015). INACSL standards of best practice for simulation: past, present, and future. Nursing education perspectives, 36(5), 294-298.
Relevant teori knyttet til fasilitering av debrief:
Cheng A, Palaganas J, Eppich W, Rudolph J, Robinson T, Grant V. Co-debriefing for simulation-based education: a primer for facilitators. Simulation in Healthcare. 2015;10(2):69-75.
Steinwachs, B., How to Facilitate a Debriefing. Simulation & Gaming, 1992. 23(2): p. 11
Sawyer, T., et al. More than one way to debrief: A critical review of healthcare simulation debriefing methods. Simulation in Healthcare 11: 209-217
Stocker, M., M. Burmester, and M. Allen, Optimisation of simulated team training through the application of learning theories: a debate for a conceptual framework. BMC Medical Education, 2014. 14
INACSL Standards Committee. INACSL Standards of Best Practice: SimulationSM Debriefing. Clinical Simulation In Nursing. 2016;12:S21-S5.
Yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige, Interregsim 2022, https://helse-stavanger.no/PublishingImages/InterRegSim/Dokumenter/Oversettelse%20Code-of-Ethics%2027-05-2022.pdf