In situ Teamsimulering for ansatte, AIO studenter og medisinstudenter 5.år: roller, ansvar og oppgaver v. 1.1

Hensikt og omfang        

Hensikten med dokumentet er å tydeliggjøre for involverte i In situ Tverrprofesjonell Teamsimulering de oppgaver og det ansvar som ligger til ulike roller i aktiviteten. Retningslinjene skal bidra til å gjøre simuleringsaktiviteten forutsigbar for ledere i avdelinger i HMR og for studieprogramledelsen for anestesi, intensiv og operasjon (AIO) ved NTNU i Ålesund, og er et verktøy i arbeidet med å legge til rette for aktiviteten i planarbeidet. Retningslinjene skal bidra til å kvalitetssikre og standardisere tilbudet for ansatte og AIO-studenter i 3. semester og  femte års medisinstudenter som har praksis fordelt i alle fire sjukehusa i HMR. Aktiviteten skal gjennomføres årlig i seksjonene hvor AIO-spesialsjukepleierstudenter har sin praksis i uke 40.

In situ Tverrprofesjonell Teamsimulering er en aktivitet som benytter simulering som pedagogisk metode. I simuleringsaktiviteten får studenter og ansatte trene på teamferdigheter og styrke sin teamkompetanse i trygge omgivelser. Teamsimuleringen skal være så autentiske som mulig. For de ansatte er dette et tilbud som kommer i tillegg til de ordinære teamøvelser i sykehusene. Aktuelle team for denne aktiviteten er: Traumeteam i akuttmottak, tverprofesjonelle team ved akutt forverring i intensivavdelinger, anestesi/operasjons avdelinger. Ansatte og studenter skal utøve sine naturlige roller i simuleringen, og ansatte skal veilede studentene. AIO praksisveiledere bør fortrinnsvis delta i simuleringen, men andre spesialsjukepleiere innenfor studentens fagfeltet kan være veileder i denne øvelsen. Leger skal være veiledere for 5. års medisinstudenter.

 

Læringsutbytta for aktiviteten:

         Systematisk undersøkelse ut i fra et ABCDE-prinsipp

o   I forberedelse til mottak av pasienten

o   I undersøkelse og behandling av pasienten

 

 

         Samhandling i team:

o   Rolleforståelse: egen og andres roller og oppgaver

o   Kommunikasjon: klar og tydelig, closed loop

o   Støtte andre i teamet

 

 

Roller ansvar og oppgaver

 

Retningslinjene gjelder for aktører og deltakere som bidrar inn mot simuleringsaktiviteten og de har et ansvar for å orientere seg om informasjonsskriv og prosedyre:

NTNU: Rådgiver/praksiskoordinator, studieprogramleder AIO, emneansvarlig for praksis AIO, studenter

HMR: TeamkoordinatorVirtSim, seksjonsledere for sykepleiere og leger i seksjoner som har AIO studenter 3. semester, VirtSimkoordinator, praksisveileder, spesialsykepleiere og leger som er ansatt i seksjoner hvor aktiviteten skal utføres, medisin studenter 5. året i HMR. Se prosesskart hovedside ID 57393

Arbeidsoppgavene er delt inn i tre hoved prosesser: jfr.Hoved-Prosesskart ID

1.    Planlegging, koordinering

2.    Praktisk gjennomføring

3.    Evaluering og revidering

 

 

NTNU

Rådgiver (Praksiskoordinator)ved Institutt for helsevitenskap i Ålesund(IHA):

         Skal sende studentliste med antall AIO studenter fordelt i de fire sjukehusene til studieprogramleier på forespørsel(blir lagt på T):

o   Lista må være tilgjengelig innen uke 36, jfr. felles årshjul for simuleringsaktivitet

Studieprogramleder AIO:

         Har ansvar for å sette i gang forberedelse av aktiviteten og gjennomføre revisjonsprosessen sammen med TeamkoordinatorVirtSim:

o   Utarbeide en plan for in situ simuleringen i roteringsplanen/timeplan for hvert kull

o   Utarbeider nye scenario med læringsutbytter i samarbeid med emneansvarlige for AIO-utdanningen. Jfr. EQS ID 47711

o   Etterspørre studentlister for AIO 3.semester studenter

o   Utarbeide logistikk sammen med teamkoordinator VirtSim, skal være utarbeidet et utkast til uke 26 og ferdigstilt i uke 36

o   planlegge for felles info/samordningsdag i uke 37/38 for fasilitatorer og operatører

o   Prebrief: Utarbeide informasjon og informere  emneansvarlige og studenter fire uker før aktiviteten skal finne sted(veke 36) (jmf. pkt. Prebrief)

o   Skal være et bindeledd mellom deltagende aktører i HMR og i institutt for helsevitenskap ved NTNU i Ålesund

 

Emneansvarlig for praksis AIO:

         Utarbeide nye scenario med læringsutbytte i samarbeid med studieprogramleider for AIO-utdanninga, TeamkoordinatorVirtSim og VirtSimkoordinatorer i HMR

         Orientere seg om infoskriv og prosedyre

         Møte opp til orienteringsmøte med  studieprogramleder

         Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet. Anvender evalueringen i planlegging av neste års gjennomføring

         Har medansvar for å arrangere et fellesmøte med VirtSimkoordinatorer og lege fasilitatorer som skal delta i simuleringa i forkant av aktiviteten for en mer konkret avtale om fordeling av oppgaver

 

Spesialsykepleiestudenter AIO 3.semester:

         Orienterer seg om informasjonsskriv og prosedyre lagt i EQS systemet

         Møte opp til orienteringsmøte med  studieprogramleder

         Melde seg på i Læringsportalen i den seksjonen en hører til i samråd med veileder og leder for seksjonen

         Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet 

 

Medisinstudenter 5. året:

         Orienterer seg om informasjonsskriv og prosedyre lagt i EQS systemet (HMR)

         Melde seg på aktiviteten i læringsportalen etter avtale med den ansvarlig for medisinstudenter 5.året i HMR

         Møter i den seksjonen hvor aktiviteten skal foregå

         Svare ut digitalt evalueringsskjema etter endt simuleringsaktivitet 

 

Fasilitator NTNU:

Praksislærer co-fasilitator:

           Har fasilitatorkurs

           Skal ha et særlig ansvar for å ivareta studenter og tilrettelegge for at de kan være aktive deltakere, både i scenarioutøvelsen og i debrief.

           Har medansvar for å utøve et godt samarbeid med hovedfasilitator

           Har et medansvar for å utføre en samtale med hovedfasilitator i forkant og vurdere om praksislærer med sin erfaring fortrinnsvis bør lede fasiliteringen

           Skal sammen med den andre fasilitatoren komme frem til hvordan de best mulig kan fasilitere slik at alle deltakerne kan hente ut læringsutbytte av aktiviteten. Se artikler i referanser knyttet til debrief for råd og veiledning og hva som er av betydning når man er to fasilitatorer

HMR

TeamkoordinatorVirtSim:

         Har ansvar for å initiere forberedelse av aktiviteten og gjennomføre revisjonsprosessen sammen med studieprogramleder AIO:

o   Legg aktiviteten i simulerings - årshjul HMR

o   Igangsette utarbeidelse og revisjon av scenario med læringsutbytter Jfr. EQS ID: 57397 

o   Skal utarbeide logistikk for aktiviteten sammen med studieprogramleder AIO, skal være ferdigstilt i uke 36

o   Prebrief: Utarbeide informasjon og informere  emneansvarlige og studenter fire uker før aktiviteten skal finne sted(uke 36). Jfr. Prebrief beskrevet i EQS: 47711

o   planlegge for felles info/samordningsdag i uke 37/38 for fasilitatorer og operatører

o   Informere VirtSimkoordinatorene i alle sykehusene

o   Send påminnelse om årlig aktivitet og logistikk med forbehold om endringer uke 26 til seksjonsledere for leger og sykepleiere i seksjoner hvor 3. semester AIO studenter har praksis, samt ansvarlige for medisinstudenter 5. året

o   Skal være et bindeledd mellom aktører i institutt for helsevitenskap ved NTNU i Ålesund og aktører i aktuelle seksjoner for aktiviteten i HMR

 

VirtSimkoordinator:

Volda, Ålesund, Molde, Kristiansund

         Orienterer seg om informasjonsskriv og prosedyre lagt i EQS systemet

         Har et medansvar i utvikling av nye scenario i samarbeid med emneansvarlige ved NTNU

         Har et medansvar i å formidle informasjon til ansatte i HMR:

o   Informasjon til seksjonsledere som har AIO-studenter

o   Informasjon til seksjonsledere for leger som skal delta i aktiviteten

o   Informasjon til ansvarlige for medisinstudenter 5. året

       Har rolla som operatører under gjennomføring av simuleringsaktiviteten og sørger for at  nødvendig utstyr er booket

 

Seksjonsledere for sykepleiere:

anestesi, intensiv, nyfødtintensiv og akuttmottak

         Skal sørge for sykepleier deltagelse i teamet som er skissert for sin seksjon. Nye  deltagere skal stille for hver teamgjennomgang som utføres i seksjonen. Jfr. ID hovedprosesskart-logistikk

         Legg til rette for lokaliteter for simulering og debrief når aktiviteten skal utføres

         Legg til rette for at en ressurs fra seksjonen kan være operatør på forespørsel om det fra VirtSim

 

Seksjonsledere for leger:

         Skal sørge for en legefasilitator i sin seksjon på forespørsel

         Skal sørge for legedeltakelse i teamet. Det er av betydning at det stille nye deltagere for hvert team som skal gjennomføres i seksjonen. Jfr. ID hovedprosesskart-logistikk

 

Ansvarlige for medisinstudenter 5. året i HMR

         Informerer studentene om frivillig deltakelse i simuleringsaktiviteten og om EQS ID

 

Spesialsjukepleier AIO:

         Melde seg på aktiviteten i Læringsportalen etter avtale med sin leder

         Orienterer seg om infoskriv og prosedyre i EQS systemet (HMR)

         Skal utøve sin faste rolle i teamet og møte i den seksjonen en er påmeldt aktivitet

         Skal veilede en AIO-student under simuleringsaktiviteten

         Fyller ut elektronisk evalueringsskjema etter endt aktivitet

 

Lege

         Det er en forutsetning at legen har nok erfaring til å kunne utføre sin rolle i teamet og kan veilede medisinstudenten 5. året

         Melde seg på aktiviteten i Læringsportalen etter avtale med sin leder

         Orientere seg om infoskriv og prosedyre

         Skal utøve sin rolle i teamet og møte i den seksjonen aktiviteten skal utføres

         Skal være mentor for en medisinstudent 5.året

         Fyller ut elektronisk evalueringsskjema etter endt aktivitet

 

 

Fasilitator HMR:

Lege- hovedfasilitator:

           Har fasilitatorkurs

           Skal lede fasiliteringen i et samarbeid med co-fasilitator praksislærer frå NTNU

           Har et medansvar for at det finner sted en samtale med co-fasilitator i forkant av simuleringsaktiviteten for å planlegge beste utøvelse av fasilitering aktiviteten

           Skal sammen med den andre fasilitatoren guide deltagerne til å hente ut størst mulig læringsutbytte av aktiviteten.

           Se artikler i referanser knyttet til debrief for råd og veiledning og hva som er av betydning når man er to fasilitatorer

           Vurdere sammen om praksislærer fra NTNU evt skal ta over ledelsen av fasiliteringen om det kan øke læringsutbyttet for deltakerne

 

Operatør:

VirtSimkoordinator eller en annen ressursperson

           Booker pasientsimulator i god tid før dato for aktiviteten. Kan legges inn fast dag i året

           Sjekker ut pasientsimulator og annet utstyr som skal benyttes, to uker før aktiviteten skal finne sted

           Sjekker pasientsimulator dagen før, og har en reserveplan om det skulle oppstå driftsproblem

           Klargjør lokaliteter som er satt opp av seksjonsleder. Er forberedt med plan B i samråd med seksjonsleder/koordinator i seksjonen om lokalitetene ikke kan benyttes

           Skal bidra i arbeidet med å utarbeide nye scenario med læringsutbytte i samarbeid med emneansvarlige ved NTNU

           En annen ressursperson:

o     Sjekker pasientsimulator dagen før gjennomføring av aktiviteten og har en plan B om det skulle oppstå driftsproblem

o     Rådfører seg med VirtSimkoordinator og deltar på felles møte for fasilitatorer og operatører som utføres før gjennomføring av aktiviteten

o     Deltar på evalueringsmøte i etterkant av aktiviteten, eller videreformidler sine erfaringer til VirtSimkoordinator

 

 

 

 

 

Referanser

 

Relevant teori knyttet til utforming av scenario:

Sittner, B. J., Aebersold, M. L., Paige, J. B., Graham, L. L., Schram, A. P., Decker, S. I., & Lioce, L. (2015). INACSL standards of best practice for simulation: past, present, and future. Nursing education perspectives36(5), 294-298.

 

Relevant teori knyttet til fasilitering av debrief:

Cheng A, Palaganas J, Eppich W, Rudolph J, Robinson T, Grant V. Co-debriefing for simulation-based education: a primer for facilitators. Simulation in Healthcare. 2015;10(2):69-75.

Steinwachs, B., How to Facilitate a Debriefing. Simulation & Gaming, 1992. 23(2): p. 11

Sawyer, T., et al. More than one way to debrief: A critical review of healthcare simulation debriefing methods. Simulation in Healthcare 11: 209-217

Stocker, M., M. Burmester, and M. Allen, Optimisation of simulated team training through the application of learning theories: a debate for a conceptual framework. BMC Medical Education, 2014. 14

INACSL Standards Committee. INACSL Standards of Best Practice: SimulationSM Debriefing. Clinical Simulation In Nursing. 2016;12:S21-S5.

Yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige, Interregsim 2022, https://helse-stavanger.no/PublishingImages/InterRegSim/Dokumenter/Oversettelse%20Code-of-Ethics%2027-05-2022.pdf