Ved lov av 11. desember 2015 ble det gjort endringer i Spesialisthelsetjenesteloven (§ 2-5 c) og Pasient- og brukerrettighetsloven (§ 2-5 a) om kontaktlege i spesialisthelsetjenesten. Endringen gjelder fra 15. september 2016
Kontaktlegeordningen gjelder pasienter som har en alvorlig sykdom, skade eller lidelse, og som har behov for behandling eller oppfølging av spesialisthelsetjenesten av en viss varighet.
Kontaktlegeordningen skal sikre at pasienter med behov for oppfølging og kontinuitet har sin kontaktlege på sykehuset under hele sykdomsforløpet, og at en ved det imøtekommer pasientens behov bedre.
Kontaktlegeordningen er innført både som en plikt for spesialisthelsetjenesten og en pasientrettighet.
Dette er en felles regional prosedyre godkjent på Fagdirektørmøte 3. mars 2017
|
|
Klinikk- og avdelingssjefer, seksjonsledere |
∙ Sørge for at alle leger og behandlere er kjent med ordningen, og at den er innført som en plikt for spesialisthelsetjenesten ∙ Sikre at pasientens rett til kontaktlege/kontaktpsykolog vurderes i henhold til veileder, og at kontaktlege/kontaktpsykolog tildeles senest første hverdag etter at behovet er definert: 1. Innlagte pasienter – ved visitt neste dag skal det besluttes og oppnevnes og pasienten får informasjon
2. Polikliniske pasienter – ved første polikliniske time for pasienter som skal inn i et løp, evt. ved vurdering av henvisning
|
Leger/psykologer |
|
Forløpsansvarlige for standardiserte forløp eller pakkeforløp |
Definere om det er behov for kontaktlege/kontaktpsykolog (se punkt 5.3 i veilederen), og sørge for at dette er beskrevet i forløpet. |
Leder for fagområde/ avdeling/seksjon |
∙ Leder for fagområdet / avdelingen/seksjonen som pasienten er henvist til, eller befinner seg på, har ansvar for at alle pasienter blir vurdert i forhold til vilkårene for å få kontaktlege/kontaktpsykolog (jf punkt 2 om retten til kontaktlege i veilederen) ∙ Oppgaven kan delegeres til én eller flere andre leger eller behandlere med vurderingskompetanse
• kontaktlege eller kontaktpsykolog registreres i Doculive og myWay2Pas > Se brukerveiledning under Relatert • pasienten informeres |
Ansatt som har fått oppgaven (sekretær/sykepleier) |
I henhold til avdelingens rutiner • registrerer kontaktlege/kontaktpsykolog i Doculive og myWay2Pas – se brukerveiledning under Relatert • sender brev i Doculive med innholdsmalen xx_brev_kontaktlege eller xx_brev_kontaktpsykolog. Sett inn pasienten som hovedmottaker, med fastlege som kopimottaker. Send brevet som vedlegg til Beskjed til oppnevnt kontaktlege/psykolog • Ved opphør av kontaktlege/kontaktpsykolog, registrerer dette i DL og sender informasjon om dette til pasient og fastlege/annen henviser eller oppfølgende behandler/institusjon(se eget avsnitt under tabellen) |
Kontaktlege Kontaktpsykolog |
• Finner oversikt over hvilke pasienter man er oppnevnt som kontaktlege / kontaktpsykolog for i Doculive eller myWay2PAS – se brukerveiledning under Relatert
• Være pasientens faste medisinskfaglige/psykologfaglige kontakt gjennom hele forløpet • Informere pasient og pårørende om plan for behandling og oppfølging. Dette skal i hovedsak skje ved naturlige kontaktpunkt (innleggelser, polikliniske konsultasjoner, kontrolltimer o.l.). Ved behov ut over dette skal dette skje innenfor ordinær arbeidstid (evt fast tidspunkt for tilgjengelighet som spesifiseres i informasjonsbrevet til pasienten) • Være involvert i behandlingen eller oppfølgingen av pasienten • Holde seg informert om status i behandlingen • Bidra til pasientforløpet går som planlagt • Ta kontakt med aktuelt personell / behandlingsenhet dersom det er utfordringer med pasientforløpet • Være tilgjengelig for pasienten og helsepersonell i medisinske spørsmål som gjelder aktuell diagnose • Samhandle med pasientens koordinator (dersom pasienten har fått oppnevnt koordinator) • Sende nødvendig informasjon til fastlege underveis i forløpet ved langvarig forløp. |
Som hovedregel skal det være en kontaktlege/kontaktpsykolog innen et pasientforløp. Ved endret tilstand eller endret behandlingsmål, kan bytte av kontaktlege/kontaktpsykolog vurderes, hvis dette vil sikre at pasienten får bedre informasjon, oppfølging og behandling. Det må gjøres en individuell vurdering av om pasienten i en avgrenset periode kan ha to kontaktleger/kontaktpsykologer videre i forløpet, eller om én kan ivareta funksjonen. Vurderingen gjøres i samarbeid mellom aktuelle avdelinger/klinikker. Dersom pasienten har flere kroniske tilstander som alle fyller kravene til kontaktlege/kontaktpsykolog, bør det gjøres en avklaring og koordinering slik at man som hovedregel bare har en kontaktlege/kontaktpsykolog pr pasient.
Bruk innholdsmal xx_brev_kontaktlege eller xx_brev_kontaktpsykolog i Brev om pasient i Doculive EPJ (der xx_ representerer sykehusprefikset). Sett inn pasienten som hovedmottaker med kopi til oppnevnt kontaktlege og fastlege.
Dersom kontaktlege-/kontaktpsykolog-ansvaret opphører, må fastlege og eventuelt annen henviser eller oppfølgende behandler eller institusjon utenfor spesialisthelsetjenesten informeres.
Det anbefales at kontaktlege-/kontaktpsykolog-funksjonen for den enkelte pasient avvikles i samforståelse med pasienten og oppfølgende virksomhet / fastlege. Dette vil sikre god og trygg videre oppfølging. (jamfør veileder IS-2466, kap.5.5).
Dette skal skrives i epikrise eller i brev av andre notater (Se forslag til tekst under vedlegg i Relatert), alternativt bruke «Brev om pasient; orientering om opphør av kontaktlege» i DL.