Prosedyren skal sikre at ledere innfrir helseforetakets krav til kompetanse før tildeling av oppgaver innen legemiddelhåndtering til helsepersonell. Med ledere mener vi i denne opplæringsplanen seksjonsledere og avdelingssjefer.
Seksjonsleder skal før tildeling av oppgaver til helsepersonell foreta en individuell vurdering av den enkeltes formelle og reelle kompetanse. Formell kompetanse vurderes med utgangspunkt i den enkeltes grunn- og videreutdanning, mens reell kompetanse vurderes med utgangspunkt i den enkeltes erfaring, opplæring og ferdigheter. Den enkeltes signering for gjennomført opplæringsplanplan og signering fra instruktør/supervisør for gjennomført opplæring og ferdighetskrav i Kompetanseportalen benyttes i seksjonsleders vurdering. Sentrale opplæringsplaner finnes for ledere, leger, sykepleiere og vernepleiere.
Ifølge IS-7/2015 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp kapittel 4.4.4 og 4.4.5 forventes det at helsepersonell som har fått tildelt oppgaver innen legemiddelhåndteringsprosessen har faglig kompetanse og erfaring på følgende områder:
• Legemidlenes virkning og virkemåte
• Holdbarhet og oppbevaring
• Ulike legemiddelformer
• Byttbare legemidler
• Interaksjoner
• Bivirkninger
• Legemiddelregning
• Kunnskap om dosering
• Aseptisk arbeidsteknikk ved tilsetninger (basale smittevernsrutiner er en del av Smittevern – Regionalt opplæringsprogram i smittevern, se Regionalt opplæringsprogram i smittevern (ROPS) (Gyldig, passert revisjonsfrist)
• Dokumentasjon
• Avvikshåndtering (avvikshåndtering er en del av EQS - sentral opplæringsplan, se EQS kvalitetessystem - Overordna opplæringsplan (Gyldig)
Dersom seksjonsleder vurderer det som faglig forsvarlig kan utdeling av istandgjort legemiddel tildeles helsepersonell som ikke fullt ut innehar kompetanse på nevnte områder, dette gjelder ikke for legemidler til injeksjon (subkutan injeksjon kan vurderes) eller infusjon. Utdeling av legemidler innebærer et ansvar for å observere pasientens reaksjon på utdelt legemiddel, derfor må helsepersonell som ikke fullt ut innehar kompetanse på nevnte områder ha opplæring også i observasjon av pasienten tilpasset de legemidlene som skal deles ut. Opplæring og krav til kompetanse må spesifiseres som seksjonsspesifikke kompetansekrav i Kompetaseportalen.
Avdelingssjef har ansvar for at legemiddelhåndtering i avdelingen utføres faglig forsvarlig i henhold til prosedyrer på nivå-1.
Seksjonsleder (ev. avdelingssjef) har ansvar for at legemiddelhåndtering i seksjonen utføres faglig forsvarlig i henhold til prosedyrer på nivå-1 og nivå-2. Det innebærer blant annet:
• Tildele sentral opplæringsplan i Kompetanseportalen til leger, sykepleiere og vernepleiere (også vikarer). Opplæringsplanen kan brukes i sin helhet som oppsatt i tabell under når planen tas i bruk i kompetanseportalen. For noen seksjoner vil ikke alle kravene være like relevante hvis en skulle brukt planen i sin helhet, f.eks er krav om Delta ikke relevant for seksjoner som ikke bruker systemet. De kravene som er merket i tabellen med blått i opplæringsplanene for leger, sykepleiere og vernepleiere er obligatorisk for alle som håndterer legemidler. De seksjoner som vurderer enkelte krav som ikke relevant i den helhetlige kompetanse-/opplæringsplanen, kan velge å lage egne kompetanseplaner i kompetanseportalen: utarbeid en egen kompetanseplan med de obligatoriske kravene, samt krav fra tabellen som anses relevant i egen seksjon. Deltema «Blodtransfusjoner» er en egen sentral opplæringsplan som skal tildeles leger og sykepleiere i seksjoner som håndterer blodtransfusjoner årlig
• Utarbeide nødvendige prosedyrer på nivå-2 og nødvendige seksjonsspesifikke kompetansekrav. NB omfanget av prosedyrer på nivå-2 skal begrenses!
• Bestille (IAM) kvalifisert sertifikat på PULS kort Smartkort og signeringsertifikat HMR (Gyldig) og tilgang til Kjernejournal i DocuLive Bestille tilgang e-resept og Kjernejournal (Gyldig) til leger, sykepleier og vernepleiere. Deltatilgang bestilles til leger, sykepleiere og vernepleiere som skal bruke systemet
• Legge til rette for nødvendig opplæring og veiledning slik at leger, sykepleiere og vernepleiere kan innfri tildelt opplæringsplan og utføre tildelte oppgaver faglig forsvarlig
• Tildele oppgaven som instruktør/supervisør for gjennomføring av opplæring og observasjon av utførelse av ferdighetskrav (ferdighetskrav gjelder kun for sykepleiere) til erfaren lege, sykepleier, vernepleier eller farmasøyt. Instruktør/supervisør får e-post når et krav er innfridd og klart for signering i Kompetanseportalen. I tillegg kan instruktør/supervisør bli tildelt oppgaven med å føre tilsyn med utføring av tildelte oppgaver til den enkelte (løpende kontroll) med tilbakemelding til seksjonsleder etter avtale. Det kan være flere instruktører/supervisør i seksjonen
• Legge til rette for gode arbeidsforhold, tilgang på produktinformasjon og utstyr
• Utarbeide og oppdatere signaturliste, se vedlegg
• Delta i kvalitetsutvikling og kontinuerlig forbedringsarbeid
• Oppfordre til god meldekultur for uheldige hendelser og forbedringsforslag i EQS
• Signere for individuell vurdering ved å godkjenne den enkeltes innfridde opplæringsplan i Kompetanseportalen som betyr at oppgaven innen opplæringsplanens tema og læringsmål er tildelt. Vær oppmerksom på at det for oppgaver som krever spesielle hensyn eller for oppgaver som har en identifisert risiko for feil kreves seksjonsspesifikke kompetansekrav. Det vil si at både seksjonsleder og helsepersonell har et ansvar for opplæring slik at helsepersonell har tilstrekkelig kompetanse (kunnskap og ferdighet) før tildelingen av oppgaven
Det meste av relevant dokumentasjon kurs er tilgjengelig fra internett (rest via EQS intranett), mens opplæring må utføres i helseforetaket. For legemiddelhåndteringsporsessen på intranett, se her og Læringsportalen på internett ,se her. Ved pålogging til Læringsportalen via ID-porten (Min ID) vil gjennomføring av e-læringer lagres og linkes mot Kompetanseportalen. Det betyr at opplæringsplanen delvis kan utføres utenfor helseforetaket.
Når det gjelder prosedyrer som skal leses og forstås må en se opp mot læringsmål hva som skal leses og forstås i den enkelte prosedyre. «Hensikt og omfang», egen rolle under «Ansvar» og innledning under «Fremgangsmåte» bør leses. Gode rutiner for regodkjenning av kompetansekrav i det daglige er viktig for å være ajour hvert tredje år (1095 dager).
Tidsforbruk
Varighet i minutter står anslagsvis per læringsmål.
• Varighet ved første gjennomføring ca. 30 minutter for relevant dokumentasjon og kurs, for andre gjennomføring er ca. 25 minutter
Forklaring av tabell
• Deltema er kapittel i Kompetanseportalen
• Læringsmål er beskrivelse av læringsmål
• Målgruppe er ledere
• Læringsaktiviteter:
o Relevant dokumentasjon er prosedyrer på nivå-1
o Kurs er e-læring, videoer tilgjengelig i Læringsportalen
• Gyldighet viser antall dager kompetansekravet er innfridd (telles ned i Kompetanseportalen til kravet må gjennomføres på nytt) eller «Fullfør» dersom kompetansekravet kun skal gjennomføres en gang
Deltema |
Læringsmål |
Målgruppe |
Læringsaktivitet |
Gyldighet |
Kompetanse og kvalitet |
Ansvar og ledelse Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om ansvar og ledelse i legemiddelhåndteringsprosessen i helseforetaket. For å sikre faglig forsvarlighet er det viktig at den enkelte kjenner sitt ansvar i prosessen. Varighet ca. 3 minutt.
For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyren. |
Ledere
|
Relevant dokumentasjon |
1095 dager |
Sentral opplæringsplan
Beskrivelse Tabellen i prosedyren trenger ikke leses da den er identisk med læringsaktivitetene i Kompetanseportalen. Dokumentasjonen skal gi kunnskap om helseforetakets opplæringsplaner for ledere og aktuelle helsepersonell (leger, sykepleier og vernepleiere) i egen seksjon/avdeling. Seksjonsleder (ev. avdelingssjef) skal tildele opplæringsplan og foreta en individuell vurdering av den enkeltes formelle og reelle kompetanse med bakgrunn i utdannelse og gjennomført opplæringsplan før tildeling av oppgaver innen legemiddelhåndtering. Varighet ca. 6 minutter.
For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyren for din rolle. |
Ledere
|
Relevant dokumentasjon Legemiddelhåndtering, ledere - sentral opplæringsplan {{EQSDocument15695}} Legemiddelhåndtering, sykepleier - sentral opplæringsplan Legemiddelhåndtering, vernepleier - sentral opplæringsplan
|
1095 dager |
|
Legemiddeltyveri
Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om hvordan en håndterer mistanker om legemiddeltyveri. Varighet ca. 3 minutt.
For å innfri læringsmålet må prosedyren leses og forstås. |
Ledere
|
Relevant dokumentasjon
|
1095 dager |
|
Risikovurdering
Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om helseforetakets metode for gjennomføring av risikovurderinger. Ledere har ansvar for å gjennomføre risikovurderinger for situasjoner eller områder som krever spesielle hensyn eller som har en identifisert risiko for feil, for eksempel før utarbeidelse av prosedyrer på nivå-2. Det anbefales at ledere gjør første risikovurdering sammen med en som har erfaring med gjennomføring. Varighet ca. 6 minutter.
For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyrene. |
Ledere
|
Relevant dokumentasjon Risikoportalen i Helse Møre og Romsdal (Ikke tilgjengelig) |
1095 dager |
|
Råd og utvalg
Beskrivelse Dokumentasjonen skal gi kunnskap om helseforetakets aktuelle råd og utvalg for kompetanse og kvalitet innen legemiddelhåndtering. Varighet ca. 6 minutter.
For å innfri læringsmålet må du lese og forstå prosedyrene. |
Ledere
|
Relevant dokumentasjon Legemiddelkomiteen Transfusjonsutvalg - HMR HF (Ikke tilgjengelig) Kvalitets og pasientsikkerhetsutvalget i Helse Møre og Romsdal HF - mandat og oppgaver (Ikke tilgjengelig) Mandat for Journalkomiteen i Helse Møre og Romsdal (Ikke tilgjengelig) |
1095 dager |
|
Legemiddelsamstemmings- prosessen |
Legemiddelsamstemming, video
Beskrivelse Kurset skal gi kunnskap om hva legemiddelsamstemming er og hvordan helseforetaket har jobbet med kontinuerlig forbedring av prosessen. Varighet ca. 6 minutter. For å innfri læringsmålet må du fullføre kurset. |
Ledere
|
Kurs |
Fullfør |
Seksjonsspesifikke kompetansekrav
Ledere er ansvarlig for å utarbeide og tildele eventuelle seksjonsspesifikke kompetansekrav som gjelder for egen seksjon.
Det stilles seksjonsspesifikke kompetansekrav for oppgaver som krever spesielle hensyn eller for oppgaver som har en identifisert risiko for feil.
Før utarbeidelse av prosedyrer på nivå-2 kan det være aktuelt å gjennomføre en risikovurdering, for unntak fra dobbeltkontroll skal det gjennomføres en risikovurdering.
Seksjonsspesifikke kompetansekrav kan for eksempel være:
Kurs som er tilpasset seksjonen eller er tilgjengelige i Læringsportalen for eksempel:
• Legemiddelhåndtering til barn mellom 0-8 år
• Antikoagulasjonsmidler-sikker bruk
Relevant dokumentasjon for eksempel:
• Nivå 1-prosedyrer som for eksempel
o Cytostatika - Administrering og avfallshåndtering (Gyldig)
• Nivå 2-prosedyrer
Instruktør/supervisør for eksempel:
• Opplæring i håndtering av cytostatika i seksjonen
Relatert
Kompetanse- og opplæringsportal Helse Møre og Romsdal HF
Mal - sentral opplæringsplan (Ikke tilgjengelig)
Referanser
FOR-2016-10-28-1250 Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
LOV-1999-07-02-64 Lov om helsepersonell m.v. § 4 og 5
LOV-1999-07-02-61 Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2, 3 og 6