Oppbevaring og vedlikehold av legemidler v. 2.4

Hensikt og omfang

Sikre at oppbevaring av legemidler og vedlikehold av legemiddellager skjer på en korrekt og forsvarlig måte.

Ansvar

Seksjonsleder har ansvar for at det er etablert et forsvarlig system for oppbevaring av legemidler og vedlikehold av seksjonens legemiddellager.

Lege med ansvar for seksjonens basisliste har ansvar for godkjenning av basislisten, samt å gjøre endringer når dette er nødvendig.

Helsepersonell som har fått tildelt oppgaver innen istandgjøring av legemidler har ansvar for at seksjonens legemidler oppbevares forsvarlig og i henhold til hvert enkelt legemiddels krav til oppbevaringsbetingelser, samt at legemiddellageret (medisinrommet) vedlikeholdes på en forsvarlig måte.

Begrepsavklaring

Basisliste

Basislisten inneholder legemidler, inklusiv A- og B-preparater, som til enhver tid skal finnes i seksjonens legemiddellager. Listen er godkjent av lege med dette ansvaret i seksjonen.

Delta

Elektronisk lager- og logistikksystem som håndterer elektronisk bestilling av legemidler fra Sjukehusapoteket. Systemet viser seksjonens beholdning av legemidler og plassering av legemidlene på basislisten og gir bedre støtte for lån av legemidler mellom seksjoner.

Legemidler

I denne prosedyren vil begrepet «legemidler» i tillegg til legemidler også inkludere andre varer som bestilles og leveres fra Sjukehusapoteket.

 

Fremgangsmåte

Temperaturkontroll

§  Legemiddellageret må ha termometer som viser aktuell-, minimum- og maksimumstemperatur. Det skal være et termometer i rommet og et i kjøleskapet/kjøleskapene.

§  Romtemperaturen i legemiddellageret skal ligge mellom 15-25 °C og må ikke overstige 25 °C. Dette kontrolleres ukentlig. I perioder med høy temperatur (over 25 °C, typisk i sommermånedene) bør romtemperaturen kontrolleres daglig. Ved manuell loggføring skal aktuell-, minimum- og maksimumstemperatur dokumenteres på skjema, se mal under relatert. Ved automatisk loggføring ivaretas dokumentasjonen elektronisk, følg det enkelte systemets retningslinjer for kontroll. For ThingsBoard, se Elektronisk temperaturovervåkning av legemidler (Thingsboard) (Ikke tilgjengelig).

§  Kjøleskapet bør være innstilt på 5 °C. Kjøleskaptemperaturen skal ligge mellom 2-8 °C. Dette kontrolleres daglig. Dersom kjøleskapstemperaturen justeres, kontroller målt temperatur igjen samme dag. Ved manuell loggføring skal aktuell-, minimum- og maksimumstemperatur dokumenteres på skjema, se mal under relatert. Sjekklisten bør oppbevares i ett år. Ved automatisk loggføring ivaretas dokumentasjonen elektronisk, følg det enkelte systemets retningslinjer for kontroll. For ThingsBoard, se Elektronisk temperaturovervåkning av legemidler (Thingsboard) (Ikke tilgjengelig).

§  Håndtering av temperaturavvik i kjøleskap:

o   Ved alarm:

o   Rett opp årsak til avvik, feks lukk kjøleskapsdøren.

o   Juster kjøleskapstemperaturen om nødvendig.

o   Vedvarende temperaturavvik:

o   Meld inn til Seksjon for teknologi og utvikling ved mistanke om defekt kjøleskap**.

o   Ved usikkerhet om legemidler må kasseres ved defekt kjøleskap eller legemidler som har lagt lengre tid utenfor kjøleskapet, ta kontakt med Sjukehusapoteket.

 

§  Håndtering av temperaturavvik i rommet:

o   Ved alarm:

o   Juster ventilasjonsanlegg/termostat/utvendig solskjerming dersom det finnes.

o   Vedvarende temperaturavvik:

o   Meld inn til Seksjon for teknologi og utvikling**.

 

§  Alvorlige temperaturavvik (store temperaturavvik og/eller avvik over lengre tid) meldes muntlig til seksjonsleder og i EQS – Meldeportalen (avvik/systemsvikt). Mindre alvorlige avvik kun i EQS.

 

**Høyremeny på intranett – Tekniske tenester – Førespurnad allmenntekniske tenester.

Oppbevaring og plassering

  • Riktig oppbevaring og plassering kontrolleres regelmessig, minimum fire ganger i året.
  • Legemidler skal oppbevares forsvarlig og utilgjengelig for uvedkommende i avlåst legemiddellager (medisinrom), ev legemiddelskap/-tralle.
    • Det kan gjøres unntak for hudkremer, inhalatorer, insulinpenner, øye- og øredråper som er i bruk og som pasienten selv håndterer. Dette kan oppbevares på pasientrommet dersom gitte oppbevaringsbetingelser etterleves.  Merkes med pasient-ID dersom pasienten ligger på flersengsrom.

 

§  Kun personell som har fått tildelt oppgaver med istandgjøring av legemidler har tilgang til legemiddellageret. Ved seksjoner som har avtale om apotekstyrt legemiddellager (ASL) har også apotekpersonell tilgang.

§  Legemidler skal oppbevares i original emballasje, eller i annen emballasje levert fra Sjukehusapoteket.

§  Les all merking på legemiddelpakningene nøye. Vær spesielt oppmerksom på kjøleskaps-, lysømfintlighets- og giftskaps-/narkotikamerking.

§  Legemidlene i legemiddellageret plasseres etter ATC-grupper (Anatomical Therapeutic Chemical Classification System). Det er et mål at alle pakningene skal sees i et overblikk.

§  A- og B-preparater skal oppbevares adskilt fra øvrige legemidler. Det føres narkotikaregnskap ved uttak, mottak, retur og kassasjon av A- og B-preparater. Se prosedyre Kontroll med A- og B-preparat.

 

Aktualitet og retur

§  Basislisten skal oppdateres regelmessig og ved endringer i behandlingsretningslinjer. Dette gjøres på bakgrunn av seksjonens forbruk av legemidler, samt behov for beredskap. Sjukehusapoteket vil på forespørsel levere forbruks-/salgsstatistikk til dette formålet.

o   Ved behov for endringer i basislisten (endre bestillingspunkter, legge til eller fjerne legemidler) må lege med ansvar for seksjonens basisliste gi skriftlig beskjed om endringer til sykehusapoteket.

§  Hele esker/bokser av legemidler som ikke lenger er i bruk kan leveres til Sjukehusapoteket for destruksjon eller kreditering. Legemidler som er lagervare og har «god holdbarhetsdato» kan krediteres etter avtale med Sjukehusapoteket.

§  A- og B-preparater leveres til Sjukehusapoteket ved direkte overlevering eller i forseglet kasse.* Retur dokumenteres på skjema som tas med til Sjukehusapoteket ved innlevering. Kopi av skjema med kvittering for utført destruksjon oppbevares sammen med narkotikaregnskap i 5 år. Se skjema under relatert. Se prosedyre Kontroll med A- og B-preparat.  

§  Akuttsett/-traller o.l. som inneholder legemidler må etterses regelmessig, se mal for skjema under relatert. Eventuelle legemidler som skulle vært oppbevart i kjøleskap må merkes med ny begrenset holdbarhet for oppbevaring i romtemperatur.

* Legemidler i Delta må scannes ut. Dette gjøres i «Uttak», velg «Kassasjon» eller «Retur til apotek», så scan varen. Se e-læring og brukerveiledning.

Holdbarhet og kassasjon

§  Holdbarhet kontrolleres regelmessig, minimum fire ganger i året.

o   Legemidlet varer som regel ut den påførte måneden som er opplyst på emballasjen. Dvs hvis holdbarhetsdatoen er 12/19, varer legemidlet ut desember 2019.

 

§  Sørg for god rullering av legemidlene ved å bruke eldste pakning først.

§  Legemidler med begrenset holdbarhet etter anbrudd skal emballasjen påføres anbruddsdato (merkes med «anbrutt») og klokkeslett der det er nødvendig.  Se prosedyre Holdbarhet (brukstid) for sterile og usterile legemiddel etter anbrudd.   

§  Legemidler som er utgått på dato legges i gul avfallsboks oppbevart i låst rom  eller leveres til Sjukehusapoteket for destruksjon dersom seksjonen ikke har slike avfallsbokser.*

§  A- og B-preparater leveres til Sjukehusapoteket ved direkte overlevering eller i forseglet kasse.* Se prosedyre Kontroll med A- og B-preparat. Se returskjema under relatert.

§  Istandgjorte tabletter/kapsler som må kastes legges i egen boks merket «tablettrester», som legges i gul avfallsboks som oppbevares i låst rom  eller leveres til Sjukehusapoteket for destruksjon.

§  Legemiddelemballasje merket med pasient-ID skal i gul avfallsboks.

§  Antibiotikainfusjoner inkl. brukt emballasje/sett skal i gul avfallsboks, se Istandgjøring av antimikrobielle middel (antibiotika) til pasient.

§  Laktulose/Duphalac og miksturer skal ikke tømmes i vasken, men i søppelet.

* Legemidler i Delta må scannes ut. Dette gjøres i «Uttak», velg «Kassasjon» eller «Retur til apotek», så scan varen. Se e-læring og brukerveiledning.

 

Lagertelling

Gjelder legemiddellager der man benytter Delta med skanning.

§  Hver seksjon må selv fastsette hensiktsmessig frekvens for lagertelling, men det må gjøres minst 2 ganger i året. Se e-læring og brukerveiledning.

§  Det anbefales at det ikke er bevegelse i lageret (uttak eller mottak av legemidler/varer) mens lagertellingen pågår.

Pasienters private legemidler

Pasientens egne hudkremer, inhalatorer, insulinpenner, øye- og øredråper som er i bruk og som pasienten selv håndterer kan oppbevares på pasientrommet dersom gitte oppbevaringsbetingelser etterleves.  Merkes med pasient-ID dersom pasienten ligger på flersengsrom.

Dette gjøres som et unntak fra at legemidler skal oppbevares forsvarlig og utilgjengelig for uvedkommende i avlåst legemiddellager (medisinrom), ev legemiddelskap/-tralle.

Se også prosedyre Oppbevaring av pasienters private legemiddel og handtering av beslag frå pasient..

Meldeportal

Melding av uheldige hendelser og forbedringsforslag, se MELDEPORTAL HMR (Ikke tilgjengelig).

 

Relatert

E-læring og brukerveiledning om modulen Uttak og retur i Delta

E-læring og brukerveiledning om modulen Lagertelling i Delta

Lagerhold av legemidler (Ikke tilgjengelig)

Kontroll med A- og B-preparat

Holdbarhet (brukstid) for sterile og usterile legemiddel etter anbrudd

Oppbevaring av pasienters private legemiddel og handtering av beslag frå pasient.

Elektronisk temperaturovervåkning av legemidler (Thingsboard) (Ikke tilgjengelig)

 

Referanser

Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp

Rundskriv IS-9/2008 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp.