Istandgjøring av antimikrobielle middel (antibiotika) til pasient v. 1.5

Hensikt og omfang

Prosedyren skal sikre at  istandgjøring av antimikrobielle legemilder skjer på en forsvarlig måte. Kvaliteten på legemiddelet skal opprettholdes og risikoen for at mennesker og miljø uønsket utsettes for virkestoff  skal reduseres.

Ansvar

Seksjonsleder har ansvar for at det gjennomføres en risikovurdering i seksjoner som tilbereder legemidler, se Risikovurdering av legemiddeltilberedning . Avdekker en risikovurdering behov for spesielle tiltak eller administrerer seksjonen antimikrobielle legemidler til inhalasjon skal seksjonen ha en nivå 2 prosedyre.

Helsepersonell som har fått tildelt oppgaver innen istandgjøring av antimikrobielle legemidler skal ha et bevisst forhold til hele legemiddelhåndteringsprosessen fra istandgjøring til håndtering av avfall, også etter at legemidlet er gitt. Utslipp i miljøet kan medføre økt fare for resistentutvikling av mikrobene¹.

Helsepersonell som istandgjør må forstå legens ordinering, kunne foreta bytte av byttbart legemiddel, gjøre utregninger, istandgjøre riktig legemiddel til riktig pasient og merke istandgjort legemiddel der det er påkrevd.

¹Folkehelseinstituttet. Antibiotikaresistens

Fremgangsmåte

Antimikrobielle legemidler er en lite toksisk legemiddelgruppe. Håndtering i sykehus medfører sjelden helsefare, men man kan allikevel ikke utelukke en risiko for allergiutvikling relatert til gjentatt hudkontakt eller gjentatt innånding. Sterk karakteristisk lukt forekommer uten at det betyr høy eksponering.

Helsepersonell må være oppmerksom på at enkelte antivirale legemidler kan være mer helseskadelig enn andre som for eksempel Cymevene (ganciclovir), Foscavir (foscarnet) og Vistide (cidofovir). Slike midler håndteres som cytostatika, se Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).

Bestilling av bruksferdig legemiddel

Sjukehusapoteket kan på bestilling tilberede antimicrobielle/antivirale legemidler innenfor åpningstid. Dette gjelder ikke Volda eller Molde.

Istandgjøring

Ved istandgjøring følges legemiddelets preparatomtale (SPC) i Felleskatalogen, Istandgjøring av legemidler for utdeling til pasient , Istandgjøring - injeksjoner og infusjoner . Bytte mellom byttbare legemidler og Egenkontroll og dobbeltkontroll av legemidler til pasient. Er noe usikkert ta kontakt med farmasøyt.


Istandgjøring
er tilberedning eller annen klargjøring av legemiddel for utdeling til pasient.


Tilberedning
er enkel tilvirkning av legemiddel som på grunn av kort holdbarhet må gjøres bruksferdig umiddelbart før bruk.


Ordinering i pasientens
kurve er grunnlaget for istandgjøring. Unntaksvis kan istandgjøring gjøres på grunnlag av muntlig-/telefonordinering, se Ordinering av legemidler . Den som mottar muntlig ordinering bør være den som istandgjør og deler ut legemidlet.

Avtrekksbenk: Brukes for å beskytte bruker mot eksponering, lukt og sprut. Suger luft ut i separat kanalsystem eller filtrerer luften, Ingen resirkulering av luften. Suger inn fra omgivelsene (forurensingsrisiko for legemiddelet),


Sikkerhetsbenk:
Brukes til arbeid med sterile legemidler. Det finnes to hovedtyper:

1.    ingen beskyttelse av bruker. Blåser sterilfiltrert luft over arbeidsområdet og beskytter det man arbeider med mot forurensing.

2.    beskytter både bruker og legemiddelet mot forurensing, Beskytter i tillegg omgivelsene ved at utgående luft filtreres gjennom et HEPA filter.

Beskyttelsesutstyr: Skje, hansker og emballering med bruk av avfallspose. For noen legemidler er det anbefalt lange hansker, munnbind og engangsfrakk ved istandgjøring, se legemidlets produktomtale (SPC).

 

*Det anbefales bruk av avtrekksskap eller sikkerhetsbenk ved istandgjøring dersom det er tilgjengelig. Dersom det foretas omlag 10 eller flere åpne utblandinger av antibiotika per døgn i seksjonen bør avtrekksbenk/sikkerhetsbenk brukes.

Legemiddelform

Arbeidsoppgave

Kapsler, tabletter, tyggetabletter og sugetabletter

·         Skje og engangsbeger.

·         Hansker brukes ved behov for deling, knusing eller åpning av kapsler og tablettdeler/tablettknuser*.

Dosepulver og dosegranulat

·         Hansker*.

Miksturer og dråper til oralt bruk

·         Hansker*.

·         Engangsbeger, oral sprøyte/pipette.

·         Ved tilberedning mål opp nøyaktig mengde sterilt vann (1g = 1ml) med sprøyte eller målesylinder. Veietoleransen er på +/÷ 1% (tilsvarer 99,0 -101,0g ved 100g). Gjennomfør dobbeltkontroll av oppmålt vannmengde, se Egenkontroll og dobbeltkontroll av legemidler til pasient².

·         Flasken merkes med anbruddsdato (merkes med anbrutt) og eventuelt annen merking for forsvarlig håndtering som «I kjøleskap», «Ristes før bruk». Ved tilberedning signer den som har tilberedt miksturen på originaletikett eller på etikett som klisters på flasken. Gjennomfør visuell dobbeltkontroll av mikstur og merking av flasken, se, Holdbarhet (brukstid) for sterile og usterile legemiddel etter anbrudd.

Øyedråper og øyesalve

·         Hansker.

Kremer, salver, linemeter

·         Hansker.

Infusjoner og injeksjoner*

 

·         Hansker ved istandgjøring og ved administrering, inkludert frakobling av infusjoner.

·         Bruk lukket system (overføringssett) som beskytter:

-       legemiddelet mot mikrobiell forurensing

-       helsepersonell og miljø for uønsket eksponering

·         Åpne system brukes bare dersom det ikke er mulig å bruke lukket system.

·         Fyll infusjonssett med infusjonsvæske før tilsetning for å forebygge søl ved påkobling.

·         Gjennomfør dobbeltkontroll, se Egenkontroll og dobbeltkontroll av legemidler til pasient.

·         Utstyr i helseforetaket med lenker til produsenter finnes under Relatert.

Inhalasjon*

·         Nivå 2 prosedyre for seksjonen.

²Sykehusapotekene i Midt-Norge. EQS ID 1700: Tilberedning av mikstur


Merking av istandgjort legemiddel

Istandgjort legemiddel merkes på originaletikett eller på etikett som klistres på beholder.

1

Pasient ID (minimum fullt navn og fødselsdato).

2

Legemiddelets:

     navn og virkestoff

     styrke

     dose

     flytende legemidler merkes med administrasjonsmåte (IV, intravenøst, IM, intramuskulært, PO, per os m.m.)

     eventuelt andre opplysninger for en sikker håndtering, som legemiddelform dersom det finnes flere typer, f.eks. depottab

3

·         Dato og klokkeslett (holdbarhet under 72 timer etter anbrudd) ved tilberedning.

4

 

·         Signatur for sykepleier som har istandgjort.

5

·         Klokkeslett for påbegynt infusjon.


Unntak til merking av istandgjort legemiddel

1

Legemidler:

  • dersom samme person istandgjør og deler ut legemidlet, der legemidlet ikke blir lagt eller plassert i en mellomlagringssituasjon, for eksempel i tralle, på benk eller lignende, er dette å forstå som umiddelbar bruk og merking kan sløyfes. For eksempel dersom en sykepleier tar ut legemidlet fra emballasjen, legger det i et beger og gir legemiddelet umiddelbart til pasienten, kan merking sløyfes.
  • flytende legemiddel som måles opp i doseringsmål (beger) eller trekkes opp i sprøyte skal merkes med administrasjonsmåte og virkestoff. Små klisterlapper bestilles i SAP.

Legemidler til injeksjon:

1.    dersom samme person trekker opp dosen like før bruk, får utført dobbeltkontroll, for deretter å gi legemiddelet umiddelbart uten en mellomlagrinssituasjon som for eksempel i tralle, på benk eller lignede, kan merking begrenses til administrasjonsmåte og virkestoff.

2.    gjelder ikke for infusjoner, de skal merkes!

2

Legemidler i endose/multidose til den enkelte pasient der posen som beholdes på inntil de deles ut til pasient.

3

Hudpreparater som salver og kremer, inhalasjonsmidler, øyedråper, øyesalver i flerdosebeholdere til den enkelte pasient, merkes med pasient ID og anbruddsdato (merkes med «anbrutt»).


Søl og eksponering

Område

Arbeidsoppgaver

Hud

·         Skyll med vann umiddelbart.

Øyne

·         Skyll med vann umiddelbart.

Flater

 

·         Bruk cellestoff (absorberende materiale) umiddelbart og deretter engangsklut med såpevann ved søl på flater uten benkepapir, se Reinhald legemiddellager (medisinrom).


Avfallshåndtering                                                            

Se Avfallshåndtering. Overordnet prosedyre for HMR..

Avfall

Arbeidsoppgaver

Alle rester av antimikrobielle legemidler, inkludert legemiddelrester i emballasje, infusjonssett, cellestoff, kompresser, benkepapir og hansker

·         Emballering med avfallspose før gul plastboks for risikoavfall umiddelbart etter bruk. Dersom en setter kanylepropp på infusjonsett ved nedkobling vil det ikke være nødvendig å bruke avfallspose. 

Kanyler, glassampuller, hetteglass og annet stikkende utstyr

·         Gul kanyleplastboks for risikoavfall med lokk for kanyler.


Meldeportal

Melding om uheldige hendelser og forbedringsforsslag, se MELDEPORTAL HMR (Ikke tilgjengelig)

Relatert

Antibiotika og antimykotika - utblanding og brukerveiledning

Legemiddelhandtering - ansvar og leiing

Legemiddelformer, egenskaper og administrering

Usterile engangshansker

Referanser

FOR-2008-04-03-320 Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp § 3, 7, 8

Helsedirektoratet. Nasjonal faglig retningslinje for bruk av antibiotika i sjukehus

IS-7/2015 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp kapittel 4.3., 4.8.1 og 4.8.2 til tredje og fjerde ledd, 4.9.1 og 4.9.2.

 

Vedlegg

Helse Midt-Norge (2016) Særlige vurderinger ved tilberedning av antibiotikaløsninger