Individuell plan v. 4.5

Hensikt

Prosedyren skal sikre at pasienter med behov for langvarige og koordinerte tenester, får informasjon om retten til utarbeidelse av individuell plan.

Sikre at Helse Møre og Romsdal HF ivaretar sine forpliktelser i forhold til initiativ og deltagelse i prosessen med utarbeidelse av individuell plan.

Pasient/bruker skal oppleve reell brukermedvirkning ved utarbeidelse, gjennomføring og evaluering av individuell plan.

  Omfang

Gjelder for all klinisk virksomhet i Møre og Romsdal HF, herunder dag-, døgn- og poliklinisk behandling, samt ambulant virksomhet.

Grunnlagsinformasjon.

Retten til individuell plan er hjemlet i: Pasient -og brukerrettighetsloven,  Helse- og omsorgstjenesteloven, Spesialisthelsetjenesteloven og Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern 

I tillegg gir forskrift om habilitering, rehabilitering, og koordinator  og veileder om rehabilitering, habilitering individuell plan og koordinator nærmere bestemmelser. 
 

Ansvar

Koordinerende enhet i Helse Møre og Romsdal har et overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan i helseforetaket.

Klinikkledelsen har ansvar for at rutiner blir fulgt i den enkelte klinikk.

For pasienter med behov for komplekse eller langvarige og koordinerte tjenester etter loven her, skal det tilbys koordinator i spesialisthelsetjenesten. Denne har ansvar for fremdrift i arbeidet med individuell plan. Koordinator i spesialisthelsetjenesten

 

Arbeidsbeskrivelse

1. Avklare om pasieneten har individuell plan, og ta initiativ til dette hvis pasienten ikke har det.

2. Innhente samtykke fra pasienten for utveksling av informasjon til samarbeidspartnere jfr. Pasient og

brukerrettighetsloven §§3-1 og 3-3. Det anbefales å vurdere samtykkekompetanse

3. Informer om retten til individuell plan. Benytt pasientrettet informasjon frå Helsenorge.no og del ut brosjyren «Ditt liv, din plan - til deg som har behov for langvarige og koordinerte tjenester» fra Helsedirektoratet.

4. Dokumenter i EPJ at informasjon er gitt, og konklusjon om videre forløp når det gjelder individuell plan.

5. Dokumenter i MyWay2 PAS hva som er gjort når det gjelder individuell plan. Se relatert.

6. Behov for individuell plan formidles til kommunen via PLO- melding «Helseopplysning oppdatert». Se relatert.

7. Helseforetakets rolle i den videre planprosessen avklares i samråd med pasient, eventuelt pårørende og kommunen.

8. Pasient skal ha reell innflytelse, og har en lovbestemt rett til å medvirke i utarbeidelsen av egen individuell plan.   

For pasienter som allerede har en individuell plan ved innleggelse/konsultasjon

  • Innhente samtykke fra pasient/bruker til å opprette kontakt med koordinator i planarbeidet, og der det er hensiktsmessig be om en kopi av planen.
  • I samråd med pasient/bruker og koordinator avklare helseforetakets rolle i videre behandlingsforløp og planprosess.  

 

Arbeidsverktøy

Helseforetaket har ikke egen mal for individuell plan. Ta kontakt med den aktuelle kommune.

Helseforetaket retter seg etter arbeidsverktøyet som brukes i den enkelte kommune.

 

Oppfølging

Dette er en overordnet prosedyre for hvordan kliniske enheter i Helse Møre og Romsdal HF skal ivareta sine plikter når det gjelder individuell plan.

Den enkelte klinikk/enhet må vurdere behovet for egen prosedyre for arbeidet med individuell plan.

Klinikkledelsen har ansvar for å legge til rette for nødvendig tverrfaglig samhandling i planprosessen, samt at de ansatte har nødvendig kunnskap om ordningen med individuell plan.

E-læring for individuell plan er et kurs med kunnskapstest i Læringsportalen, om den lovpålagte oppgaven om å informere, initiere og delta i en individuell plan.

Det anbefales at nærmeste leder legger E-læringsprogrammet og kunnskapstesten som kompetansekrav i kompetanseportalen til relevant personell.