- At studenten i løpet av praksis tilegner seg kunnskap og gode erfaringer for slik å oppnå størst mulig læringsutbytte av praksisstudiet.
- At studenten skal kunne vurdere pasienten sin tilstand, planlegge og iverksette nødvendige tiltak i samarbeid med veileder.
- At studenten får innblikk og god forståelse for sykepleiefaget på en sykehusavdeling.
- At studenten skal føle seg ivaretatt i et trygt læringsmiljø.
At studenten skal nå læringsutbyttene som er satt av utdanningsinstitusjonene og praksisarena, samt egne målsettinger og forventinger.
Studenter i bachelor sykepleie i 2. og 3. års praksis, praksisveileder, fagsykepleier, praksislærer og seksjonsleder.
- Studenten er godt faglig forberedt til gjeldende praksissted.
- Studenten viser engasjement og oppsøker aktivt læresituasjoner, tar initiativ og stiller spørsmål.
- Studenten er oppdatert på gjeldende prosedyrer i EQS før en prosedyre blir utført. Eventuelt også nytte e-læring og andre læringskilder.
- I forventnings/vurderingssamtaler med veileder, og eventuelt praksislærer, forventes det at student møter forberedt. Studenten anbefales å være åpen om tidligere praksiser og eventuelle utfordringer. Dette for å legge opp til en best mulig praksisperiode for studenten.
- Studenten skal bidra til å sikre god dialog med veileder. Studenten må ta kontakt med studentansvarlig på avdelingen og/eller praksislærer om det skulle oppstå utfordringer mellom student og veileder.
- Studenten opprettholder taushetsplikten og jobber i henhold til yrkesetiske retningslinjer.
- Studenten er bevisst sin rolle som student/kjenner sitt eget ansvar –og kompetanseområde. Praksisveileder er den som har hovedansvaret for pasienten. Observasjoner og/eller avvik skal rapporteres til veileder fortløpende.
- Studenten skal kunne knytte teori til praksis, og vise dette i refleksjon sammen med praksisveileder samt i utøvelsen av sykepleie.
- Studenten skal sette seg inn i, og delta aktivt i avdelingens rutiner.
- Studenten har ansvar for å følge oppsatt arbeidsplan/turnus og møte presis. Fravær meldes direkte til avdelingen, og så tidlig som mulig.
- Har studenten vakter/arbeidshelger andre steder som kolliderer med vakter i turnus på avdelingen må studenten selv ta ansvar for å bytte.
- Studenten skal vise progresjon, og forventningene vil øke i forhold til hvor i praksisforløpet studenten er.
- Studenten skal sette seg inn i «Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning».
- Praksisveileder har erfaring fra seksjonen, kompetanse/kunnskap, motivasjon og formidlingsevne, og har fortrinnsvis formell veilederkompetanse.
- Praksisveileder skal sette seg inn i «Undervisningsplan for praksisstudier», og bruker denne aktivt gjennom perioden.
- Praksisveileder skal legge til rette for god dialog med student.
- Praksisveileder skal vurdere studenten ut i fra gitte læringsutbytter.
- Praksisperioden innledes med en forventningssamtale/målsettingssamtale mellom studenten og praksisveileder/praksislærer, og sikrer gjennomføring av midtvurdering og sluttvurdering.
- Praksisveileder introduserer seksjonen og andre områder av sjukehuset som studenten har nytte av å kjenne til.
- Praksisveileder skal sammen med praksislærer fra utdanningsinstitusjon undervise, rettleie, gi råd og følge opp studenten i praksisperioden.
- Praksisveileder skal sammen med studenten bevisst oppsøke læresituasjoner som sikrer at studentens læringsutbytter blir innfridd.
- Praksisveileder skal gjennomfører løpende skikkethetsvurdering av student.
- Praksisveileder, sammen med andre relevante, skal vurdere mulighet for utprøving av alternative praksismodeller.
- Bestille pulskort/adgangskort og relevante tilganger for student.
- Oppnevne veiledere for studentene, og eventuelt utarbeide arbeidsplan for student.
- Sikre veilederkompetanse i seksjonen.
- Ansvarlige for at praksisveileder er kjent med rutiner og prosedyrer for praksisveiledning.
- Legge til rette for at praksisveiledere kan delta på veiledersamlinger/
praksisforberedende møter.
- Legge til rette for at seksjonene har rutine for registrering av studenters fravær i praksis.
- Veileder/seksjonsleder følger opp konsekvenser ved fravær.
- Arrangere en introduksjonsdag for sykepleiestudenter (på seksjon/avdelingsnivå), hvor innholdet kan være:
• Ønsker studentene velkommen, og holder en presentasjonsrunde.
• Studentene skal levere ferdig utfylt screeningskjema for Covid-19 og egenerklæringsskjema, samt at e-læring om smittevern skal være utført.
• Skal få utlevert turnus, i tillegg til forventninger til nærvær/fravær.
• Omvisning på sengepost og tilhørende avdelinger.
• Lokal brannrunde.
• Vise hvor man finner «stans-knappen» og HLR-utstyr.
• Medisinrom.
• Vaktrom, pasientlister og pasienttavle.
• Sjekker at alle tilganger/kort virker.
Retningslinjen er utarbeidet av representanter fra HMR, se forfattere øverst i dokumentet, samt følgende representanter fra Institutt for helsevitenskap, NTNU Ålesund: May Helen Midtbust, førsteamanuensis, Janne-Rita Skår, universitetslektor, Arnhild Hammerås Vestnes, universitetslektor.
Se relatert-fane øverst i dokumentet for relaterte dokumenter, lenker og vedlegg.