Ordinering av legemidler v. 4.1

Hensikt og omfang

Prosedyren skal bidra til en nødvendig dokumentasjon av pasientens legemiddelbehandling under innleggelse slik at pasienten mottar helsehjelp av god kvalitet, inkludert effektive og gode pasientforløp (1, 2).

Ansvar

Lege ordinerer i papirkurve og i elektronisk kurve ved enkelte seksjoner, se tabell 1-3. Ordinering signeres manuelt eller elektronisk.

Helsepersonell som har fått tildelt oppgaver innen legemiddelhåndtering følger legens ordinering, se tabell 1-3. Det stilles krav til dokumentert opplæring og tildeling av oppgaven for helsepersonell som kan starte legemiddelbehandling etter legemiddelpakker i prosedyre på nivå-2.

Seksjonsleder skal sørge for at helsepersonell som skal starte legemiddelbehandling etter legemiddelpakker i prosedyre på nivå-2 har fått opplæring og tildelt denne oppgaven.

Ansvarlig overlege i seksjonen vurderer behovet for og ev. godkjenne ordinering etter legemiddelpakker i prosedyrer på nivå-2 (se krav til prosedyre i eget avsnitt). Vurderingen kan begrunnes i en risikovurdering.

Fremgangsmåte

1.   Papirkurve eller elektronisk kurve

 

Lege

 

 

Helsepersonell

Legemidler i bruk (LIB) ved innleggelse ordineres i papirkurve i forbindelse med legemiddelsamstemming, se Legemiddelsamstemming - innleggelse.

LIB under innleggelse ordineres i papirkurve eller i elektronisk kurve. Uavhengig av bruk av papirkurve eller elektronisk kurve skal papirkurve alltid være oppdatert med pasientens LIB før overflytting til annen seksjon, se Legemiddelsamstemming - utskrivelse.

Årsak til endring i pasientens LIB dokumenteres i pasientens journal, se og Kurveføring (papirkurve).

 

Den som er medhjelper i legemiddelhåndteringsprosessen bistår lege med å finne ut hvilke legemidler pasienten faktisk brukte før innleggelse og som kontrollør av papirkurve før overflytting til annen seksjon. Kurve er grunnlaget for istandgjøring, utdeling og dokumentasjon av pasientens legemiddelbehandling.

Legemiddelpakker etter prosedyre på nivå-2 ved planlagte pasientforløp* ordineres som behovslegemidler der det etter vurdering føres «minus» for legemiddel pasienten ikke skal ha, eks: «Premedikasjon før hoftekirurgi/id 0000 ÷ paracetamol».

Den som deler ut legemiddel etter legemiddelpakker i prosedyre på nivå-2 skal ha dokumentert opplæring og tildeling av oppgaven.

 

Muntlig/per tlf ordineringer skal så raskt som mulig føres i papirkurve eller elektronisk kurve med signatur.

Den som mottar ordinasjon muntlig/per tlf fører ordinering i papirkurve (ev. på annet papir) og gjentar deretter ordinering til lege for å sikre at ordinasjonen er mottatt korrekt. Legemidlet føres i papirkurve med legens initialer og signeres av den som mottar ordineringen muntlig/per tlf. Det som mottar ordineringen bør være den som istandgjør og deler ut legemiddelet.

Legemidler som ikke er markedsført i Norge (uregistrerte legemidler), som står på negativlista (ikke notifiseringsordningen) og som seksjonen ikke har i basislageret må lege ved ordinering fylle ut en søknad om godkjenningsfritak til den enkelte pasient. Søknad blir skrevet ut via Delta ved bestilling dersom det ikke finnes et godkjenningsfritak på Sjukehusapoteket fra tidligere, ev. skriv ut søknad via Statens legemiddelverk her. Utfylt søknad skal være levert til Sjukehusapoteket før utlevering av legemiddelet.

 

Meld ev. behov for uregistrerte legemidler i seksjonens basislager til lege med ansvar for basislisten. Se mer under

Bestilling og lån av legemidler til legemiddellager (medisinrom).

 

Den som bestiller uregistrerte legemidler på negativlista til den enkelte pasient må sørge for at utfylt søknad om godkjenningsfritak leveres til Sjukehusapoteket før utlevering av legemiddelet. Søknad blir skrevet ut via Delta ved bestilling dersom det ikke finnes et godkjenningsfritak på Sjukehusapoteket fra tidligere. Lever utskrevet søknad til ordinerende lege.

 

Meld ev. behov for uregistrerte legemidler i seksjonens basislager via seksjonsleder til lege med ansvar for basislisten.

Tabell 1. *tidligere generelle direktiv

2.   Legemiddel til ikke-innlagt pasient

 

Lege

 

Helsepersonell

Lege (eks. ved skadepoliklinikker) skal på forespørsel til helsepersonell få utlevert nødvendige legemidler i mindre mengder til pasienter som ikke er innlagt fra lokale legemiddellager. Dette gjelder når utlevering fra apotek ikke er mulig. Lege journalfører hva pasienten har fått utlevert. Dersom det gjelder A- eller B-preparat skal lege og helsepersonell signere for uttak i seksjonens regnskap.

Utleverer nødvendig legemidler fra lokale legemiddellager til lege på forespørsel når utlevering fra apotek ikke er mulig. Dersom det gjelder A- eller B-preparat skal lege og helsepersonell signere for uttak i seksjonens regnskap.

Tabell 2.

3.   Legemiddelpakker etter prosedyre på nivå-2 for akutte pasientforløp*

Ansvarlig overlege i seksjonen kan godkjenne ordinering etter legemiddelpakker i prosedyrer på nivå-2 for seksjoner med akutte pasientforløp der rask legemiddelbehandling er nødvendig for å yte forsvarlig helsehjelp (5). Legemiddelpakker i prosedyre på nivå-2 til grupper av pasienter (pasientforløp), med definert helsetilstand og i en definert situasjon erstatter da ordinering til den enkelte pasient i det akutte forløpet når lege ikke er tilgjengelig (eks. ved NSTEMI eller anafylaktoide reaksjoner) og helsepersonell må starte legemiddelbehandling. 

 

Lege

 

 

Helsepersonell

Lege skal så raskt som mulig vurdere og ordinere videre behandling etter oppstart av legemiddelbehandling etter legemiddelpakker i prosedyre på nivå-2 av helsepersonell i papirkurve eller elektronisk kurve.

 

 

Det stilles krav til dokumentert opplæring og tildeling av oppgaven for helsepersonell som kan starte legemiddelbehandling etter legemiddelpakker i prosedyre på nivå-2 når lege ikke er tilgjengelig. Helsepersonell skal så raskt som mulig orientere lege om pasientforløpet inkludert startet legemiddelbehandling.

 

      Tabell 3. *tidligere generelle direktiv

Krav til legemiddelpakker

Legemiddelpakker i prosedyre på nivå-2 for akutte- og planlagte pasientforløp skal godkjennes av ansvarlig overlege. Antall legemidler i hver legemiddelpakke bør avgrenses og bruken av prosedyrer på nivå-2 begrenses.

Prosedyren skal inneholde:

·         Gjeldene for seksjon/seksjoner

·         Definerte grupper av pasienter (pasientforløp) med definert helsetilstand i definerte situasjoner. Vurder alltid om ordineringen skal avgrenses til å ikke gjelde for bestemte pasientgrupper (eks. barn) og om det er hensiktsmessig med tidsbegrensninger (eks. kun1. og 2.  postoperative dag).

·         Følgende skal være beskrevet for hvert legemiddel:

o   Legemiddel (med virkestoff),

o   legemidlets indikasjon,

o   legemidlets normaldosering ved enkeltdose,

o   legemidlets maksimale døgndosering og

o   ev. merknader som forsiktighetsregler, observasjoner, kontraindikasjoner, interaksjoner og oppfølgingsbehov som er tilknyttet behandling med legemiddelet.

   Registrering av administrerte vaksiner

 

 Programvare

 

Hva og hvordan

SYSVAK-nett

Alle vaksiner skal registreres i SYSVAK-nett fortløpende.

SYSVAK-nett ligg tilgjengelig under Verktøy på «blålinja» på intranett. Bruk

kodebrikke for innlogging, bruk fortrinnsvis BUYPASS til innlogging (tilgang via

personalia på Pulskortet).

SYSVAK-kode for koronavaksiner

Comirnaty til BioNTec og Pfizer: BNT03

HMR har ikke journalsystem med integrasjon til SYSVAK. Fordi mange HF mangler

denne integrasjonen og for lettere tilgang til registrering er det nasjonale SYSVAKnett

opprettet. Alle offentlige godkjente leger, sykepleiere og farmasøyter har tilgang

til å registrere vaksiner. HMR må derfor registrere alle vaksiner både i SYSVAKnett

og i journal (Doculive for vaksiner til pasient).

Journalføringsplikt

Plikt til å føre journal (jmf § 39 i Helsepersonellovene) gjelder for all vaksinasjon på lik linje med annen helsehjelp som skal dokumenteres. Virksomheten må legge til rette for at journalføringsplikten kan overholdes. Det er særskilt viktig å dokumentere vaksinasjon med de nye koronavaksinene med tanke på pasientsikkerhet og eventuelle bivirkninger. Vaksinasjonsdato, vaksinetype, vaksinenavn, fullstendig batchnummer/lotnummer, produsent, evt. styrke og dosestørrelse regnes som fullstendige journalopplysninger.

 

 

Relatert

Bytte mellom byttbare legemidler

Risikoportalen i Helse Møre og Romsdal (Ikke tilgjengelig)



Referanser

1.    Helse- og omsorgsdepartementet (2016) FOR-2019-03-01-168. Forskrift om pasientjournal (pasientjournalforskriften)

2.    Helse- og omsorgsdepartementet (2017). FOR-2008-04-03-320. Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp

3.    Rundskriv IS-9/2008 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp

4.    Statens legemiddelverk (SLV). Godkjenningsfritak for legemidler til mennesker

5.    Helse- og omsorgsdepartementet (2019). LOV-1999-07-02-6. Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjejesteloven)

6.    Folkehelseinstituttet (FHI) (2018). Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK