Prosedyren skal sikre at istandgjøring og utdeling av parenteral ernæring (PN) skjer på en forsvarlig måte der kvaliteten på legemidlet opprettholdes. Seksjoner som administrerer PN sjelden bør bestille bruksferdig legemiddel fra Sjukehusapoteket.
Seksjonsleder har ansvar for at det gjennomføres en risikovurdering i seksjoner som tilbereder legemidler, se Risikovurdering av legemiddeltilberedning . Avdekker en risikovurdering behov for spesielle tiltak skal seksjonen ha en nivå 2 prosedyre. Dersom tilberedning skal gjennomføres i seksjonen skal det skal stilles seksjonsspesifikke kompetansekrav til helsepersonell før tildeling av oppgaven i Kompetanseportalen, se Legemiddelhåndtering, sykepleier - sentral opplæringsplan.
Sykepleier som har fått tildelt oppgaver innen istandgjøring og administrering av legemidler må forstå legens ordinering, kunne foreta bytte av byttbart legemiddel, gjøre utregninger, istandgjøre riktig legemiddel til riktig pasient og merke istandgjort legemiddel der det er påkrevd. Utdeling av legemiddel innebærer overvåkning av legemiddelinntak og observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner og virkning på tilført legemiddel.
PN er tilførsel av nødvendige næringsstoffer når kroppen ikke er i stand til å ta opp eller ikke er i stad til å nyttiggjøre seg tilstrekkelig tilførte næringsstoffer oralt eller enteralt. PN administreres som:
• enkeltstående komponent (aminosyrer, fett eller glukose)
• to kammerposer (aminosyrer og glukose)
• tre kammerposer (aminosyrer, fett og glukose), se brukerveiledning fra FRESENIUS KABI
Istandgjøring er tilberedning eller annen klargjøring av legemiddel for utdeling til pasient.
Tilberedning er enkel tilvirkning av legemiddel som på grunn av kort holdbarhet må gjøres bruksferdig umiddelbart før bruk:
• utføres i lokaler (legemiddellager) som er utformet og dimensjonert slik at risikoen for sammenblanding av produkter, krysskontaminasjon eller annen forurensing av produktene unngås
• PN skal ikke tilberedes i avtrekkskap eller sikkerhetsbenk der det blandes antimikrobielle midler (antibiotika)!
• Tilsetning i infusjonsvæsker kan bare gjøres dersom blandbarhet er oppgitt i legemiddelets preparatomtale (SPC). Enkelte legemidler har tabeller i SPC over infusjonsvæsker som er blandbar med legemiddelet (forlikelighet)¹. Er noe usikkert ta kontakt med lege eller farmasøyt
Forlikelighet (både kjemisk og fysikalsk) mellom legemiddel og infusjonsvæske:
• oppnås når det ikke skjer en utfelling, nedbrytning eller omdanning av virkestoffet ved sammenblanding
• fargeforandring, gassdannelse eller partikler kan være et tegn på at legemidler og væsker ikke er forlikelige
Ordinering i pasientens kurve er grunnlaget for istandgjøring. Unntaksvis kan istandgjøring gjøres på grunnlag av muntlig-/telefonordinering, se Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). Den som mottar muntlig ordinering bør være den som istandgjør og deler ut legemidlet.
Utdeling er utdeling av ferdig istandgjort legemiddel til pasient, administrering av legemiddel som pasienten ikke kan administrere selv, overvåkning av legemiddelinntak og observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner på tilført legemiddel.
¹Oslo universitetssykehus (OUS) Dok-ID: 26943: Forlikelighet av infusjoner
Bruk aseptisk arbeidsteknikk, se også Hygieniske prinsipp og teknikker (Ikke tilgjengelig) og Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). For utstyr som finnes i helseforetaket til istandgjøring, se under Relatert.
1 |
Unngå forstyrrelser og forurensing under istandgjøring. Det skal være færrest mulig mennesker i rommet. Avtaler med kollegaer kan lages på forhånd. Et «Vennligst ikke forstyrr» skilt på legemiddellagerets dør kan benyttes ved tilberedning. |
2 |
Utfør håndhygiene før og etter, se Handhygiene. |
3 |
Arbeidsflaten skal være ren og ryddig. Desinfiser med 70% overflatedesinfeksjonssprit (x 2 grunnet rask fordamping) før hver tilberedning, virketid minst 2 minutter, se Reinhald legemiddellager (medisinrom) og Kjemiske desinfeksjonsmidler til utstyr og flater. |
4 |
Finn frem nødvendig utstyr slik at det er innenfor rekkevidde. Kontroller holdbarhetsdato og at emballasjen er hel på utstyret. |
5 |
Utfør egenkontroll og dobbeltkontroll opp mot ordinering i kurve og legemiddelets preparatomtale i Felleskatalogen, se Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). Er noe usikkert kontakt lege eller farmasøyt. |
6 |
Kontroller legemiddelets holdbarhet og brukstid og at emballasjen er hel. Dersom brukstid ikke er angitt, se Holdbarhet (brukstid) for sterile og usterile legemiddel etter anbrudd. Ujevnheter i glassflaskers ytre flate og fuktighet mellom indre og ytre pose er som regel uten betydning (skyldes autoklavering som er en varmemetode for sterilisering med ytterposen på)¹. Foreta visuell kontroll av legemiddelets utseende, se etter fargeendringer, gassdannelse og partikler. |
7 |
Hender og armer skal ikke holdes rett over de deler av produktet som skal beskyttes. Koblingssteder (kanyler/overføringsadapter/sprøyter/propper) skal ikke berøres. Ved berøring skiftes det til nytt utstyr. Engangsutstyr skal ikke gjenbrukes. |
8 |
Gummipropper på hetteglass, usterile stusser på infusjonsposer, halsen på glassampuller og plastampuller desinfiseres med klorhexidinsprit 5 mg/ml som deretter skal virke i minimum 30 sekunder eller ApoWIPE med virketid på minimum 10 seksunder. Innstikksmembraner skal desinfiseres før hvert uttrekk av flerdosebeholdere. Ved tilsetning fra flere hetteglass/ampuller kan samme kompress benyttes dersom kompressen er tilstrekkelig fuktig. Sterile stusser på infusjonsposer (pakket i ytterpose) trenger ikke desinfiseres forutsatt at ytterposen/emballasjen er åpnet med aseptisk arbeidsteknikk3. |
9 |
Glassampulle- og plastampullerhalser dekkes med steril kompress før de knekkes. Opptrekk gjøres umiddelbart etter åpning med 18G eller 21G kanyle². Fra glassampuller brukes 18G kanye med filter for å minimere risikoen for opptrekk av glasspartikler. Restinnhold kasseres. |
10 |
Bruk fortrinnsvis 21G kanyle ved opptrekk fra hetteglass slik at gummiproppen skades minst mulig, samtidig som væskeflyten er akseptabel. Bruk ny opptrekkskanyle hver gang eller minispike ved behov for flere opptrekk fra samme hetteglass3. Unntaket er opptrekk fra flere hetteglass/ampuller med samme virkestoff dersom stempelhalsen på sprøyten ikke berøres kan samme kanyle benyttes. Samme kanyle kan benyttes til opptrekk og innstikk i en infusjonspose forutsatt at det ikke benyttes kanyle med filter. |
11 |
Ved overføring til infusjonsløsninger i pose stikk kanylen midt inn i tilsetningsstussen for å unngå å punktere posen. Kanyler skal ikke stå i tilsetningsstussen ved flere tilsetninger. |
12 |
Posen/flasken snus flere ganger etter hver tilsetting. Foreta ny visuell kontroll av legemiddelet.
|
13 |
Infusjonssett kobles til posen/flasken umiddelbart før bruk. |
14 |
Vurder om kald PN bør oppbevares en stund i romtemperatur før administrering for å unngå ubehag hos pasienten. |
15 |
Trekammerposer skal gis på infusjonspumpe, bruk brukerveiledning fra produsent. Følg legens ordinering i kurve. Infusjonstid fra 10 (oppegående pasienter) – 24 timer (sengeliggende pasienter), fortrinnsvis på natten³. Gjennomfør dobbeltkontroll ved innstilling av infusjonshastighet, Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)³. |
16 |
Etter istandgjøring kastes avfallet, se Avfallshåndtering. Overordnet prosedyre for HMR.. Arbeidsflaten ryddes og rengjøres med såpevann. Søl av legemiddel fjernes umiddelbart med cellestoff eller engangsklut med såpevann, se Reinhald legemiddellager (medisinrom). For kassasjon av legemiddel, se Oppbevaring og vedlikehold av legemidler. |
¹Store medisinske leksikon. Sterilisering-mikrobiologi
³Legemiddelhåndboka. Parenteral ernæring
Istandgjort legemiddel merkes på originaletikett eller på etikett som klistres på beholder.
1 |
|
2 |
Legemiddelets: • navn og virkestoff • styrke • dose • administrasjonsmåte (IV, intravenøst) og sentralt eller perifert |
3 |
Dato og klokkeslett for tilbereding. |
4 |
Signatur til sykepleier som har istandgjort. |
5 |
Klokkeslett for påbegynt infusjon. |
Den som administrerer bør fortrinnsvis være den som har istandgjort PN. Før administrering vurder kvaliteten av legemidlet og eventuelt utstyr som skal benyttes (fjern luft fra infusjonssett). Ved mistanke om kvalitetssvikt, må PN ikke administreres.
Administrering av flere legemidler i samme infusjonsløp/lum kan bare gjøres dersom det er anbefalt (forlikelighet) i legemiddelets preparatomtale.
1 |
Utfør håndhygiene før og etter, se Handhygiene. |
2 |
Kurve tas med til pasienten. |
3 |
Vurder pasientens tilstand, ved endringer vurder behovet for konferering med lege før PN administreres. |
5 |
Dersom legemidlet ikke blir administrert til pasienten av ulike grunner, markeres det med ÷ (minus) i kurve og årsaken dokumenteres i pasientens journal, se Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). PN tas med tilbake til legemiddellager. |
6 |
Be pasienten si sitt navn og fødselsdato, kontroller opp mot kurve. Dersom pasienten ikke kan redegjøre for seg kontrolleres ID – armbånd opp mot kurve, se Identifisering av pasientar . |
7 |
Utfør egenkontroll opp mot ordinering i kurve, se Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). |
8 |
Gi nødvendig informasjon om legemiddelet før administrering, informasjon må tilpasses den enkelte pasient. Informasjonen bør inneholde: • legemiddelets navn og eventuelt virkestoff • styrke • dose • bruksområde • administrasjonsmåte • endringer i legemiddelbehandlingen herunder også utført bytte mellom byttbare legemidler • eventuelle spesielle tiltak knyttet til aktuelt legemiddel eller administrasjonsmåte • pasientinvolvering bidrar til økt kvalitet og sikkerhet! |
9 |
Kontrollerer venøs tilgangen, se Perifert venekateter (PVK) Innleggelse, stell og bruk (Ikke tilgjengelig) og Håndtering av sentrale venekatetre. |
10 |
Ved administrering av flere legemidler kobles PN nærmest pasienten for å unngå utfelling. Bruk en enveisventil mellom PN og andre infusjoner for å unngå tilbakeslag. |
11 |
Infusjonshastighet (dråpetakten) kontrolleres ved: • oppstart og regelmessig videre • vaktskifte: alle pågående infusjoner kontrolleres inkludert pumpeinnstillinger |
12 |
Den som administrerer signerer på kurve umiddelbart etter oppstart, se Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). Den som administrerer bør være den som |
13 |
Observer pasienten under infusjonen om det oppstår reaksjoner som kan knyttes til legemiddelbruken, se Observasjon av virkning, bivirkninger og interaksjoner av legemidler. Ved komplikasjoner stoppes infusjonen umiddelbart og lege tilkalles. Reaksjoner hos pasienten skal dokumenteres i pasientens journal. Tegn på komplikasjoner kan være4: • kvalme, oppkast • svetting, frostanfall og temperaturstigning • takypné • takykardi |
14 |
Observer4: Innstikksted, venekateter og pasienten med tanke på faren for: • lokalt subkutant ødem • trombose • flebitt • bakteriell infeksjon • trykk mot nerver dersom hånden immobiliseres (nervus ulnaris, nervus radialis) • luftembolier • infusjonshastighet ved - oppstart og regelmessig videre - vaktskifte. Alle pågående infusjoner inkludert pumpeinnstillinger kontrolleres • Etter legens ordinering: - vekt (minimum 1-2 ganger/uke) - døgnurin og væskebalanse - blodprøver og urinprøver Årsak til stopp av infusjonen kan være4: • luftembolier • stase rundt pasientens arm som hindrer blodsirkulasjonen • knekk på selve infusjonsslangen • spissen av venekanylen ligger opp mot veneveggen eller har gått gjennom venen • spasmer i venen, kald infusjonsløsning? • fuktig filter, bytt filter/infusjonssett |
15 |
Kontroller at pasienten har mulighet for å tilkalle hjelp med for eksempel ringesnor, før en forlater pasienten.
|
16 |
Etter administrering kastes avfallet, se Avfallshåndtering. Overordnet prosedyre for HMR.. For kassasjon av legemiddel, se Oppbevaring og vedlikehold av legemidler. |
4 St. Olavs hospital. EQS ID 9249. Intravenøs injeksjon og infusjon av legemidler
Tabellen er veiledende dersom brukstid ikke er angitt i produktinformasjon eller i brukerveiledning fra produsent. Anbrudd merkes med dato (merkes med anbrutt) og klokkeslett eller holdbarhetsdato (merkes med holdbar til) og klokkeslett av den som utfører anbruddet, se Holdbarhet (brukstid) for sterile og usterile legemiddel etter anbrudd5. Husk holdbarhet etter anbrudd kan reduseres ytterligere avhengig av bruk og håndtering.
Produkt |
Veiledende brukstid etter anbrudd |
Infusjonsposer/flasker med PN |
Høyst 24 timer. Infusjonssett fylles med PN umiddelbart før bruk. |
Infusjonssett til PN |
Umiddelbar bruk etter anbrudd for infusjonssett og treveiskobling til parenteral ernæring. Høyst 24 timer brukstid. |
5Statens legemiddelverk. Norske legemiddelstandarder
Melding av uheldige hendelser og forbedringsforslag, se MELDEPORTAL HMR (Ikke tilgjengelig).
Legemiddelhandtering - ansvar og leiing
Istandgjøring - injeksjoner og infusjoner
LOV-1992-12-04-132 Lov om legemidler § 12
Legemiddeltilberedning i sykehus. E-læring.