Klagesak og tilsynssak via tilsynsmyndigheter - prosessbeskrivelse v. 1.6
Pasient /pårørendePostmottakMedisinskfagsjef /MedisinskfagligrådgiverAvdelingssjef/saksbehandlerfor avdelingBistår saksansvarlig ved behov. Kan koordinereklage-/tilsynssaken dersom flere klinikker er involvert.Koordinatorstabsavd.Statsforvalteren/HelsetilsynetKvalitetssikring avsvarbrev.Fordeler til riktig avdeling.Registrerer klagen i elements ogsetter på koordinator somsaksbehandler i stabsavd.Mottar klage og oversender tilHMRSak tas opp ikvalitetsråd forlæringSender klage til statsforvalterenSluttbehandler og konkluderersaken med utgangspunkt iinnkommet dokumentasjonRegistrerer konklusjonfra Statsforvalteren/Helsetilsynet i elements,videresender til avdeling.Mottar konklusjon, og vedbehov for ytterligere tiltaksendes svar tilStatsforvalteren/HelsetilsynetSender brev omtiltak tilStatsforvalteren/HelsetilsynetKvalitetsrådklinikk/avdelingSikre at alle dokument legges ielements og kategoriserjournalpost. Vurdere om flereavdelinger/klinikker skal væremed i saksbehandlingMottar evt. svar fraHMR medtiltaksplanTilbake tilhovedsideLæring og forbedring etterklager