Senger, sengeutstyr og undersøkelsesbenker/bårer - rengjøring og desinfeksjon v. 2.5

Hensikt

Sikre at senger og påmontert sengeutstyr rengjøres på en slik måte at de ikke utgjør en smitterisiko.

Omfang

Gjelder personell som håndterer, transporterer og rengjør og desinfiserer senger og sengeutstyr.

Handling

Fremgangsmåte ved manuell rengjøring av undersøkelsesbenker, bårer, senger til dagbehandling og lignende

Det bør håndteres minst mulig tekstiler i undersøkelsesrom for å hindre tekstilstøv.

Utstyr: dynkeflaske med vann og klut. Bruk ny, ren klut for hver benk/båre.

Personalet som rengjør benker/bårer skal beskytte arbeidsantrekket med et plastforkle.

 

A

Vurder bruk av engangslaken eller engangskladd ved mistenkt eller kjent smitte eller risiko for søl av kroppsvæsker for å beskytte undersøkelsesbenken. Engangspapirtrekk anbefales ikke

 

 

 

 

 

 

Ansvar:

Personell på avdeling/

poliklinikk

B

På undersøkelsesbenker som kan heve hodeenden benyttes ikke pute. Dersom dette ikke er mulig anbefales bruk av barrierepute uten trekk. Vurder bruk av engangskladd ved mistenkt/kjent smitte eller risiko for søl av kroppsvæsker for å beskytte puten

C

Undersøkelsesbenk med kontaktpunkter som fjernkontroll og håndtak for regulering av seng rengjøres mellom hver pasient. Ved mistenkt eller kjent smitte eller søl av kroppsvæsker desinfiseres/flekkdesinfiseres undersøkelsesbenken

D

Benk/båre vaskes på hele oversiden

E

Den frittliggende underside, inkl. kanter, vaskes av

F

Ved løftbare hode- og/eller benender, vask den delen av understellet som er tilgjengelig fra denne posisjonen, inkl. avtørking av evt. kabler og elektronikkboks

G

Evt. fjernkontroller og ledninger tørkes av

H

Båreramme rengjøres ved behov og minimum x 1/pr uke

I

Hjul renses for løst smuss og støv, samt rengjøres, ved behov og minimum x 1/pr uke

J

Håndhygiene utføres

K

Vurder behov for desinfeksjon ut i fra prosedyre «Desinfeksjon av gulv og inventar. Generell overflate- og flekkdesinfeksjon».

 

 

Fremgangsmåte ved manuell rengjøring av seng, madrass og tilbehør til seng

Utstyr: dynkeflaske med vann og klut. Bruk ny, ren klut for hver seng.

Personalet som rengjør senger skal beskytte arbeidsantrekket med et plastforkle.

Sengetøy (laken, dynetrekk, putevar og lignende) tas av og legges i skittentøysekk/skittentøysvogn. Fjern navnelapp.

A

Madrassen vaskes på hele oversiden og vendes halvt over

 

 

 

 

 

Ansvar:

Personell på avdelingen/ renholder

B

Den frittliggende underside, inkl. kanter, vaskes av

C

Den frittliggende sengebunn, sengeramme, sengehest og gavl, inkl. stativer, vaskes av

D

Ved løftbare hode- og/eller benender, vask den delen av understellet som er tilgjengelig fra denne posisjonen, inkl. avtørking av evt kabler og elektronikkboks

E

Madrassen foldes ned og foldes halvt over til motsatt side

F

Gjenta punkt B-D og fold madrassen ned

G

Evt. fjernkontroller og ledninger tørkes av

H

Sengeramme vaskes av

I

Hjul renses for løst smuss og støv, samt rengjøres, ved behov og minimum x 1/pr uke

J

Håndhygiene utføres

K

Eventuelle sengehester slås opp

L

Vurder behov for desinfeksjon ut i fra prosedyre «Desinfeksjon av gulv og inventar. Generell overflate- og flekkdesinfeksjon».

Der det finnes sengesentral kjøres senger så snart som mulig til uren side i sengesentralen. For å hindre at urene senger må mellomlagres i korridor, er det viktig at de plasseres så tett som mulig inne i sengesentralen.

Ansvar:

Personell på avdelingen

For smittevask av seng:

Bruk adekvat beskyttelsesutstyr.

Utstyr: i tillegg til (engangs)klut, benyttes anbefalt desinfeksjonsmiddel. Synlig smuss/søl vaskes av med vann. Benytt desinfeksjonsmiddel og gjennomfør smittevask av seng/madrass/tilbehør i samme rekkefølge og fremgangsmåte som i A-K.  

 

 

 

Fremgangsmåte ved rengjøring av seng, madrass og tilbehør til seng i sengesentral

Fjern navnelapp på pasientens seng.

Senger som fraktes til sengesentral må være synlig rene.   

Sengesentral Ålesund – maskinell rengjøring

Arbeidsrutiner for personell i sengesentralen  

Ansvar: assistent på sengesentralen

Sengesentral i Molde og Kristiansund – manuell rengjøring

Arbeidsrutiner for personell i sengesentralen (se «svømmebane» for manuell rengjøring)

Ansvar: assistent på sengesentralen

 

 

Spesielle tiltak for senger, madrass, sengetøy, dyner og puter ved opphør av isolering

Sykehus

Sengetøy

Pute og dyne

Seng og madrass

Ålesund

Pakkes i gul plastsekk til vaskeri. DobbeltemballeresTil avfallsrom/ desinfeksjonsrom hvor det hentes av interntransport

Ansvar: personell på avdeling

I gul plastsekk til vaskeri. Dobbeltemballeres og merkes med tusj «DYNER OG PUTER, samt dato, klokkeslett, sign og avdeling». Til avfallsrom/ desinfeksjonsrom hvor det hentes av interntransport

 

Ansvar: personell på avdeling

Desinfiseres på rommet

Ansvar: Renholder

Kjøres til sengesentral etter oppnådd desinfeksjonstid

Ansvar: personell på avdeling

Volda

Pakkes i gul plastsekk til vaskeri. Dobbelt-emballeres

Ansvar:

personell på avdeling

I gul plastsekk til vaskeri. Dobbeltemballeres og merkes med tusj «DYNER OG PUTER, samt dato, klokkeslett, sign og avdeling». Til avfallsrom/ desinfeksjonsrom hvor det hentes av interntransport.

Ansvar: personell på avdeling

Rengjøres og desinfiseres på pasientrommet

Ansvar:

renholder

Molde

Pakkes i gul plastsekk til vaskeri. Dobbelt-emballeres.

Til avfallsrom/ desinfeksjonsrom hvor det hentes av interntransport.

Ansvar:

personell på avdeling

I gul plastsekk. Dobbeltemballeres med blank/hvit plastsekk og merkes med tusj «DYNER OG PUTER, samt dato, sign og avdeling».

Bringes til sengesentralen sammen med seng.

Ansvar: personell på avdeling

Desinfiseres på rommet og kjøres til sengesentral etter oppnådd desinfeksjonstid

Ansvar: personell på avdeling

Kristiansund

Pakkes i gul plastsekk til vaskeri. Dobbelt-emballeres.

Til avfallsrom/ desinfeksjonsrom hvor det hentes av interntransport.

Ansvar:

personell på avdeling

I gul plastsekk. Dobbeltemballeres

og merkes med tusj «DYNER OG PUTER, samt dato, sign og avdeling».

Bringes til sengesentralen sammen med seng.

Ansvar:

personell på avdeling

Desinfiseres på rommet

Ansvar: Renholder

Kjøres til sengesentral etter oppnådd desinfeksjonstid

Ansvar:

personell på avdeling

 

 

Sengetøy

På pasientseng i bruk byttes sengetøy ved behov, men minst en gang pr. uke.

 

Kristiansund og Molde: alle dyner og puter som skal vaskes, vaskes internt.

Ålesund og Volda: alle dyner og puter som skal vaskes, vaskes eksternt.

 

Dyner og puter kontrolleres:

Ikke tilsølt - sengetøysautoklave der det finnes.

Tilsølt - sendes til vask.

Pute og dyne

Benyttes vanlige puter og dyner bør de vaskes og ev. desinfiseres mellom hver pasient. Hvis det ikke er kapasitet for vask mellom hver pasient må enheten ha skriftlige retningslinjer for hyppighet av vask og desinfeksjon. De må da datomerkes i hjørnet med kulepenn når de kommer rene fra vaskeriet, og når de tas i bruk. Minimumsfrekvens: x 1 per måned.

Benyttes hygienedyner skal disse rengjøres og ev. desinfiseres mellom hver pasient. Hygienedyner brukes uten dynetrekk. Er hygienedynen ødelagt og/eller har synlige skader, kastes den som restavfall og erstattes med ny.

Barriereputer

Skal ikke sendes til vask.

1.   Puten skal ikke vaskes i maskin eller sendes til vaskeri. Den tåler ikke maskinvask

2.   Puten kan rengjøres med klut fuktet med vann og rengjøringsmiddel. Ved desinfeksjon kan overflatedesinfeksjonssprit, Lifeclean, Virkon eller Perasafe anvendes

3.   Puten rengjøres mellom hver pasient, evt desinfiseres

4.   Dersom søl av blod, kroppsvæsker eller den er benyttet av smittepasient, skal puten rengjøres og desinfiseres

5.   Putetrekk bør anvendes for bedre komfort til pasienten. Ved kortvarig bruk (f.eks poliklinikk) er putetrekk ikke nødvendig

6.   Er puten ødelagt og/eller har synlige skader, kastes den som restavfall og erstattes med ny.

Klargjøring av seng

Når sengen er tørr trekkes nytt sengetøy (laken, pute- og dynetrekk) på.

Sengen lagres på ren side i sengesentralen.
Seng som lagres andre steder skal dekkes med blått plasttrekk.