ForBedringsundersøkelsen - oppfølging v. 1.8

Hensikt og omfang

 

Formålet med undersøkelsen er forbedring av arbeidsmiljø og pasientsikkerhetskultur gjennom en samordnet og forenklet kartlegging.

 

Prosedyren gjelder for alle ansatte, men spesielt ledere, vernetjeneste og tillitsvalgte som er de som har en rolle i oppfølging av ForBedringsundersøkelsen.

 

ForBedring gjennomføres årlig med samme spørsmål i alle helseregioner og alle helseforetak i Norge. Konfidensialiteten til den enkelte medarbeider er ivaretatt i henhold til personopplysningsloven i forhold til rapportering av resultater.

 

Målsetting er 75 % deltagelse.

 

Temaer i spørreskjemaet: 

  • Engasjement
  • Teamarbeidsklima
  • Arbeidsforhold
  • Sikkerhetsklima
  • Psykososialt arbeidsmiljø
  • Opplevd lederadferd
  • Toppleders rolle i pasientsikkerhetsarbeidet
  • Fysisk miljø
  • Oppfølging

Hvem skal delta?

  • Alle ansatte som har en 1 % stilling eller mer.

         Ansatte i engasjementstillinger.

         Ansatte som har permisjon med lønn.

         Ansatte deltar i alle enheter der de jobber minst 1%. Dvs at hvis du har to 50%-stillinger på to forskjellige enheter, får du to ulike lenker i «Min Arbeidsplan» med mulighet til å svare til begge enheter.

         Ledere svarer i forhold til arbeidsmiljøet i ledergruppen de er en del av og ikke i forhold til enheten de selv leder.

 

Hvem skal ikke delta

  • Ansatte som har ulønnet permisjon.
  • Timelønnede og ekstravakter.
  • Ansatte som har vært sykmeldte i over 1 år uten å være tilbake i jobb.
  • Ansatte som har vært ansatt i mindre enn tre måneder.

 

Anonymitet

Alle svar som sendes inn er anonyme. Rapportene inneholder gjennomsnittstall og ingen resultater på enkeltpersoner. Det vil ikke bli utarbeidet rapporter på enheter der færre enn fem personer har svart.

 

Ansvar

Oppgave

Ansvar

Sørge for at ForBedring er kjent for ansatte eller i egen linje.

Være pådriver og tilrettelegge for at ansatte kan delta på spørreundersøkelsen.  

Presentere egen rapport fra ForBedring for alle deltagere og legge til rette slik at alle får bidra i arbeidet med bevarings- og forbedringsområder.

Bestille hjelp/støtte fra HR, BHT eller fagavdeling, som kan bistå i oppfølgingsarbeidet.  

Klinikksjefer
Avdelingssjefer
Seksjonsledere

 

Sørge for metodeutvikling og presentasjon av resultater til administrerende direktør si ledergruppe, AMU, KPU, HR-rådgivere og kvalitetsrådgivere på HF-nivå.

Bistå til erfaringsutveksling og koordinering/oppfølging av handlingsplaner regionalt.

HMS-koordinator Kvalitetssjef

Delta i spørreundersøkelsen

Alle ansatte

Avholde tilbakemeldingsmøte

Ledere på alle nivå

Registrere bevarings- og forbedringsområder i EQS

Ledere på alle nivå, evt delegert til kvalitetsrådgiver / meldingsansvarlig

Behandle og følge opp tiltak

Kvalitetsråd (meldingsansvarlig)

 

 

Tilgjengelig informasjon/opplæring/støtte

 

      Informasjon på intranett

      Kurs/opplæring via læringsportalen

      Bistand:

o   Gjelder det utfylling av selve undersøkelsen eller at du ikke har fått e-post med lenke til spørreskjemaet, ta kontakt på følgende e-post adresse: forbedring@helse-mr.no

o   Gjelder det selve rapporten enheten har fått tilsendt, ta kontakt med HR-rådgiver

o   Gjelder det EQS og innlegging av bevarings- og forbedringspunkt i meldesystemet, ta kontakt med kvalitetsrådgiver i seksjon for helsetenesteutvikling (fagavdelingen) eller benytt e-post: hmr.eqs.brukerstotte@helse-mr.no

o   Opptak av presentasjon for oppfølging av Forbedringsundersøkelsen på denne siden: Intranettside Forbedringsundersøkelsen

o   Dersom enheten ønsker bistand / råd/ veiledning i oppfølgingsarbeidet, ta kontakt med HR-rådgiver eller BHT.

Oppfølging

Tilbakemeldingsmøte

Alle ansatte skal gis mulighet til å delta i oppfølging av resultatene. Leder på de ulike nivåene har ansvar for å avholde tilbakemeldingsmøte etter at de har fått rapporten med resultatene for sin enhet. I forbindelse med oppfølging skal det sammen med de ansatte identifiseres minst to bevaringsområder og to forbedringsområder. For forbedringspunktene skal det settes mål: «hva skal forbedringen føre til?».

Registrer forbedrings- og bevaringspunkt i EQS

 

  • Velg Meldingskategori og skjema Oppfølging Forbedringsundersøkelsen: Registrer melding - EQS (Oppfølging forbedringsundersøkelsen)
  • Legg inn 2 bevaringsområder. Velg de to områdene/temaene som din enhet har valgt ut som bevaringsområder fra listen som kommer opp (temaene med tilhørende spørsmål finner du igjen i rapporten). Beskriv bevaringspunktene og mål i feltet til høyre.
  • Legg inn 2 forbedringsområder. Velg de to områdene/temaene som din enhet har valgt ut som forbedringsområder fra listen som kommer opp (temaene med tilhørende spørsmål finner du igjen i rapporten). Beskriv forbedringspunktene og mål i feltet til høyre.
  • Velg Registrer melding og den blir liggende i din meldingsoversikt i EQS til videre behandling og lukking.
  • Gi leserettighet til samarbeidsrådet i din enhet og leder på nivået over deg.

Behandling av meldingen i EQS

Meldingen skal tas opp i kvalitetsråd og evt. samarbeidsråd. Opprett tiltak dersom det skal settes frist og ansvarlige for gjennomføring av tiltak

 

 

Dersom du haker av for evaluering, vil det komme varsel på e-post når det er tid for dette. Meldingen kan lukkes før evaluering er gjennomført.