Formålet med undersøkelsen er forbedring av arbeidsmiljø og pasientsikkerhetskultur gjennom en samordnet og forenklet kartlegging.
Prosedyren gjelder for alle ansatte, men spesielt ledere, vernetjeneste og tillitsvalgte som er de som har en rolle i oppfølging av ForBedringsundersøkelsen.
ForBedring gjennomføres årlig med samme spørsmål i alle helseregioner og alle helseforetak i Norge. Konfidensialiteten til den enkelte medarbeider er ivaretatt i henhold til personopplysningsloven i forhold til rapportering av resultater.
Målsetting er 75 % deltagelse.
• Ansatte i engasjementstillinger.
• Ansatte som har permisjon med lønn.
• Ansatte deltar i alle enheter der de jobber minst 1%. Dvs at hvis du har to 50%-stillinger på to forskjellige enheter, får du to ulike lenker i «Min Arbeidsplan» med mulighet til å svare til begge enheter.
• Ledere svarer i forhold til arbeidsmiljøet i ledergruppen de er en del av og ikke i forhold til enheten de selv leder.
Alle svar som sendes inn er anonyme. Rapportene inneholder gjennomsnittstall og ingen resultater på enkeltpersoner. Det vil ikke bli utarbeidet rapporter på enheter der færre enn fem personer har svart.
Oppgave |
Ansvar |
Sørge for at ForBedring er kjent for ansatte eller i egen linje. Være pådriver og tilrettelegge for at ansatte kan delta på spørreundersøkelsen. Presentere egen rapport fra ForBedring for alle deltagere og legge til rette slik at alle får bidra i arbeidet med bevarings- og forbedringsområder. Bestille hjelp/støtte fra HR, BHT eller fagavdeling, som kan bistå i oppfølgingsarbeidet. |
Klinikksjefer
|
Sørge for metodeutvikling og presentasjon av resultater til administrerende direktør si ledergruppe, AMU, KPU, HR-rådgivere og kvalitetsrådgivere på HF-nivå. Bistå til erfaringsutveksling og koordinering/oppfølging av handlingsplaner regionalt. |
HMS-koordinator Kvalitetssjef |
Delta i spørreundersøkelsen |
Alle ansatte |
Avholde tilbakemeldingsmøte |
Ledere på alle nivå |
Registrere bevarings- og forbedringsområder i EQS |
Ledere på alle nivå, evt delegert til kvalitetsrådgiver / meldingsansvarlig |
Behandle og følge opp tiltak |
Kvalitetsråd (meldingsansvarlig) |
• Informasjon på intranett
• Kurs/opplæring via læringsportalen
• Bistand:
o Gjelder det utfylling av selve undersøkelsen eller at du ikke har fått e-post med lenke til spørreskjemaet, ta kontakt på følgende e-post adresse: forbedring@helse-mr.no
o Gjelder det selve rapporten enheten har fått tilsendt, ta kontakt med HR-rådgiver
o Gjelder det EQS og innlegging av bevarings- og forbedringspunkt i meldesystemet, ta kontakt med kvalitetsrådgiver i seksjon for helsetenesteutvikling (fagavdelingen) eller benytt e-post: hmr.eqs.brukerstotte@helse-mr.no
o Opptak av presentasjon for oppfølging av Forbedringsundersøkelsen på denne siden: Intranettside Forbedringsundersøkelsen
o Dersom enheten ønsker
bistand / råd/ veiledning i oppfølgingsarbeidet, ta kontakt med HR-rådgiver
eller BHT.
Alle ansatte skal gis mulighet til å delta i oppfølging av resultatene. Leder på de ulike nivåene har ansvar for å avholde tilbakemeldingsmøte etter at de har fått rapporten med resultatene for sin enhet. I forbindelse med oppfølging skal det sammen med de ansatte identifiseres minst to bevaringsområder og to forbedringsområder. For forbedringspunktene skal det settes mål: «hva skal forbedringen føre til?».
Meldingen skal tas opp i kvalitetsråd og evt. samarbeidsråd. Opprett tiltak dersom det skal settes frist og ansvarlige for gjennomføring av tiltak
Dersom du haker av for evaluering, vil det komme varsel på e-post når det er tid for dette. Meldingen kan lukkes før evaluering er gjennomført.