Sikre at bestilling av legemidler fra Sjukehusapoteket til legemiddellager og lån av legemidler mellom seksjoner skjer på en forsvarlig måte. Sikre at informasjon/håndtering av leveringsproblemer er kjent.
Helsepersonell som har fått tildelt oppgaver innen istandgjøring av legemidler har ansvar for forsvarlig bestilling og lån av legemidler til legemiddellager (medisinrom).
Lege med ansvar for seksjonens basisliste har ansvar for godkjenning av basislisten, samt å gjøre endringer når dette er nødvendig. Se mer under fremgangsmåte for uregistrerte legemidler.
Begrepsavklaring
Basislisten inneholder legemidler, inklusiv A- og B-preparater, som til enhver tid skal finnes i seksjonens legemiddellager. Listen er godkjent av lege i seksjonen.
Delta
Elektronisk lager- og logistikksystem som håndterer elektronisk bestilling av legemidler fra Sjukehusapoteket. Systemet viser seksjonens beholdning av legemidler og plassering av legemidlene på basislisten og gir bedre støtte for lån av legemidler mellom seksjoner.
Legemidler
I denne prosedyren vil begrepet «legemidler» i tillegg til legemidler også inkludere andre varer som bestilles og leveres fra Sjukehusapoteket.
§ Før bestilling av legemidler sjekk om det finnes et generisk/byttbart legemiddel i legemiddellageret.
§ Mengde som bestilles må stå i rimelig forhold til forbruk og behov.
§ Bestilling av legemidler skal som regel skje gjennom Delta. Se e-læring og brukerveiledning.
§ Bestilling skal skje ut fra basisliste godkjent av lege på seksjonen eller ut fra inneliggende pasienters kurve.
§ For seksjoner som har apotekstyrt legemiddellager (ASL) og/eller benytter Delta med skanning vil legemidler som inngår i basislisten bestilles automatisk fra Sjukehusapoteket.
§ For legemidler som ikke er tilgjengelig i Delta eller for seksjoner som ikke benytter Delta, gjøres bestilling på papir (rekvisisjon/bestillingslister). En fullgod bestilling skal inneholde preparatnavn, legemiddelform, styrke og antall.
§ Bakerste del av rekvisisjon kan ev beholdes av seksjonen for selv å ha oversikt over bestilte legemidler.
§ Ved behov for uregistrerte legemidler, må lege gjøre følgende:
§ Legemiddel på notifiseringsordningen: Liste med alle legemidler solgt til seksjonen/avdelingen fra Sjukehusapoteket året før godkjennes etterskuddsvis i januar hvert år av lege med ansvar for seksjonens basisliste/avdelingsoverlegen. Legen må vurdere om preparatene skal/ikke skal brukes kommende år, samt bekrefte at bruken er medisinsk begrunnet. Sjukehusapoteket sender ut liste i starten av året.
§ Legemidler som ikke omfattes av notifiseringsordningen: Krever egen søknad om godkjenningsfritak. Ved bestilling i Delta skrives søknadsskjema automatisk ut fra systemet. Utfylt søknad må leveres til Sjukehusapoteket før legemidlene kan bestilles og søknad må være godkjent av SLV før det kan utleveres.
Lån av legemidler mellom seksjoner
§ Når Sjukehusapoteket er stengt: sjekk i Delta om andre seksjoner på sykehuset har ønsket legemiddel på lager og lån derfra. Se e-læring og brukerveiledning.
§ Ved lån av A- og B-preparat skal det i narkotikaregnskapet føres inn navn på seksjon som har lånt legemidlet og signeres av både den som låner ut og den som tar imot legemidlet. Lån må også føres inn som mottak i narkotikaregnskapet til seksjonen som låner. Se Kontroll med A- og B-preparat.
Legemidler lånt utenom Delta:
§ Tilbakelevering av små mengder er ikke nødvendig. For tilbakelevering av større mengder (hele pakninger) bestilles legemidlet fra Sjukehusapoteket og leveres tilbake til den seksjonen man har lånt fra.
Legemidler lånt gjennom Delta:
§ For seksjoner som benytter Delta med skanning må legemidler som lånes ut til annen seksjon skannes ut av systemet. Det går da et automatisk oppgjør, slik at den seksjonen som tar imot legemidlet blir belastet, og det derfor er ikke nødvendig for den som låner å levere tilbake. Se e-læring og brukerveiledning.
Legemidler med leveringsproblemer
Sjukehusapoteket vedlikeholder oversikt i Delta over legemidler med kjente leveringsproblemer. Leveringsproblemer knyttet til seksjonens legemiddellager vil vises på startsiden i Delta. For fullstendig oversikt over mangler og leveringsproblemer se https://legemiddelverket.no/legemiddelmangel.
Meldeportal
Melding av uheldige hendelser og forbedringsforslag, se MELDEPORTAL HMR (Ikke tilgjengelig).
E-læring og brukerveiledning om modulen Bestilling i Delta
E-læring og brukerveiledning om modulen Lånefunksjonen i Delta
Lagerhold av legemidler (Ikke tilgjengelig)
Bytte mellom byttbare legemidler
Informasjon frå Statens legemiddelverk om godkjenningsfritak og søknadsskjema i pdf.
Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp
Rundskriv IS-9/2008 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp.